Logo
FR EN
NL
Scroll

Menu & zoekfunctie

Krijg hier een overzicht van de site en toegang tot de zoekfunctie

Sferisch menu

Klik hier om op de site te navigeren met het sferisch menu

Mens & maatschappij

Duurzame samenwerking met de samenleving

Belfius investeert niet alleen in de Belgische economie, maar heeft ook een sterke traditie in het ondersteunen van sociale projecten. In lijn met onze strategie kiezen we voor betekenisvolle Belgische langetermijnpartnerships.

 

Projecten voor het goede doel

Rode Neuzen Dag

Samen met VTM, Qmusic en Het Laatste Nieuws steunt Belfius Rode Neuzen Dag, dat zich tot doel stelt alle jongeren in Vlaanderen mentaal, fysiek en sociaal weerbaarder te maken.

Viva for Life

Belfius steunt Viva For Life (een initiatief van RTBF, in samenwerking met Cap 48), dat zich inzet voor de strijd tegen kinderarmoede.

Special Olympics

Via dit partnership ondersteunen we mensen met een verstandelijke beperking en stimuleren we hun integratie in de Belgische samenleving via sport.

‏‏‎ ‎

Sponsoring

Het sponsorbeleid van Belfius (hoofdzetel) op nationaal vlak wordt ruim vooraf vastgelegd en op jaarbasis worden bedragen aan specifieke projecten toegewezen. 

Zo sponsor(d)en wij onder andere de Koninklijke Belgische Hockey Bond, Viva for Life, Rode Neuzen en Special Olympics: stuk voor stuk grote, nationale projecten met een maatschappelijk engagement. 

Hebt u echter een sponsorvraag voor een lokaal event/vereniging? Of wilt u tombolaprijzen/gadgets voor bijvoorbeeld uw sportclub, jeugdvereniging of buurtfeest? Dan verwijzen we u graag door naar uw plaatselijke kantoor.

‏‏‎ ‎

Filantropie

Met ons aanbod “Filantropie” bieden we onze klanten een specifiek raamwerk om bij leven of overlijden een goed doel op te nemen als structureel bestanddeel van hun vermogensbeheer en/of successieplanning. Belfius is de belangrijkste speler op het vlak van fondsen met een filantropisch doel. Zo ging in 2019 ongeveer 3,9 miljoen euro vanuit de nalatenschap van Belgische burgers naar goede doelen.

‏‏‎ ‎

Inclusie - gelijke kansen

  • Sociale producten
    Om OCMW’s te helpen bij hun opdracht, werkten we samen met hen een reeks specifieke bankproducten uit. Doel: de toegang tot de bancaire basisdienstverlening voor personen in probleemsituaties vergemakkelijken.
  • École 19
    Belfius steunt deze zeer innovatieve school waar jongeren van 18 tot 30 jaar zich, zonder diplomavereisten, kunnen scholen in informaticacodering.
  • Hamsterhuren
    We steunen het concept “hamsterhuren”. Dat helpt mensen die een energiezuinige woning of appartement huren, om het later te kopen aan een op voorhand afgesproken prijs met vermindering van het betaalde huurgeld.

‏‏‎ ‎

Belfius Art Collection

De Belfius Art Collection bestaat uit 4.300 werken en is daarmee de grootste privéverzameling van Belgische kunst. Om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van dit artistieke erfgoed, stellen we onze galerij tweemaal per maand en na afspraak, open voor het grote publiek. We voorzien ook gegidste rondleidingen voor slechtzienden.

Onze medewerkers

Het belang van onze medewerkers, ons menselijk kapitaal, valt niet te onderschatten. Daarom trekken we voluit de kaart van de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.

  • Inzetten op maximale inzetbaarheid: Omdat de wereld razendsnel verandert, willen we onze medewerkers mee laten evolueren en zo wapenen voor de toekomst. Onder het motto “Aan het stuur van je eigen loopbaan” wil Belfius evolueren naar een klimaat waarin leidinggevenden en medewerkers elkaar continu open en constructieve feedback geven.
  • Levenslang leren en leiderschapsontwikkeling: We bieden onze medewerkers een breed opleidingsaanbod aan en geven hen de kans hun leiderschap verder te ontwikkelen. Doel is dat medewerkers minstens 5% van hun tijd spenderen aan het verwerven van nieuwe soft/hard skills & competenties. Managers worden aangemoedigd om zich duurzaam te gedragen en duurzaamheid te bevorderen, door niet-financiële criteria op te nemen in hun variabele verloning.
  • Een moderne en motiverende werkomgeving. Naast een moderne werkomgeving, afgestemd op de behoeftes van vandaag (plaats- en tijdonafhankelijk werken, digitalisering, flexibiliteit) voorzien we in onze gebouwen ook ruimte voor sport en ontspanning via o.a. een fitnessruimte. 
  • Een actief diversiteitsbeleid:
  • In 2019 schreven we mee aan het “Diversity Charter” van de financiële sector. Hiermee engageren we ons een reeks “diversity” doelstellingen na te streven, die publiek te maken en er jaarlijks over te rapporteren. In navolging hiervan nemen we actief deel aan het initiatief Women In Finance, dat streeft naar een betere gendermix binnen de financiële sector.
  • We willen een beter gender-evenwicht binnen alle lagen van de organisatie. In 2019 was bijna 1/3 van de managers een vrouw. Binnen de totale managementpopulatie steeg het aandeel vrouwen naar 32,2%. Dezelfde trend is merkbaar voor het senior management, waar het aandeel vrouwen steeg naar 33,1% op het einde van 2019. Dat is positief, maar we willen de lat hoger leggen en vóór eind 2025 op alle niveaus binnen de organisatie een aandeel vrouwen hebben van minstens 44%.
Zorgen voor onze klanten

  1. Klantentevredenheid meten
    De klant staat centraal in onze strategie en daarom meten we de tevredenheid van zowel onze Retail- (RCB), Public- als Social & Corporate (PCB) klanten voortdurend. Globaal gezien behalen we voor 2019 een tevredenheidsscore van 95,84%.
  2. Klachtenbehandeling
    Met onze sterke focus op klantentevredenheid besteden we veel aandacht aan eventuele klachten. Ons systeem voor klachtenbehandeling garandeert een analyse van alle dossiers, in samenwerking met de verschillende entiteiten van de bank.
  3. Confidentialiteit van gegevens
    Respect voor privacy en bescherming van persoonsgegevens is een essentieel engagement van Belfius. De General Data Protection Regulation (GDPR-regelgeving) is geïntegreerd in al onze processen en gekend door onze medewerkers.
  4. Cybersecurity: onze verantwoordelijkheid
    De digitalisering gaat gepaard met een constante evolutie van cyberrisico's. We vinden het dan ook essentieel om hoge standaarden te garanderen op het gebied van IT-beveiliging.
    De nieuwe Europese richtlijn PSD2 (Payment Services Directive of Richtlijn voor Betaaldiensten) breidt de mogelijkheden op het vlak van online en mobiel betalen aanzienlijk uit. Om onze klanten veiligheid en gebruiksgemak te garanderen, kozen we voor de “API”-aanpak (Application Programming Interface) zoals de Europese richtlijn voorziet. Deze methode staat toe een veilige brug te slaan tussen Belfius en een andere instelling, waardoor we het risico op hacking en frauduleus gebruik van klantgegevens maximaal beperken.

‏‏‎ ‎

‏‏‎ ‎

Scroll