Logo
FR EN
NL
Scroll

Menu & zoekfunctie

Krijg hier een overzicht van de site en toegang tot de zoekfunctie

Sferisch menu

Klik hier om op de site te navigeren met het sferisch menu

Mens & maatschappij

Duurzame samenwerking met de samenleving

Belfius investeert niet alleen in de Belgische economie, maar heeft ook een sterke traditie in het ondersteunen van sociale projecten. In lijn met onze strategie kiezen we voor betekenisvolle Belgische partnerships op lange termijn.
 

Projecten voor het goede doel

Stichting Koninging Paola

Als partner van de Stichting Koningin Paola helpt Belfius om Belgische jongeren met een sociaal-culturele achterstand extra te ondersteunen. Zo krijgen ze hulp van honderden verenigingen om succesvol van start te kunnen gaan in het leven.

Meer info  

Viva for Life

Belfius steunt Viva for Life (een initiatief van RTBF, in samenwerking met Cap 48), dat zich inzet voor de strijd tegen kinderarmoede.

Meer info over Viva for Life (FR)  

 

Special Olympics

Via dit partnership ondersteunen we mensen met een verstandelijke beperking en stimuleren we hun integratie in de Belgische samenleving via sport.
Meer info

‏‏‎ ‎

Sponsoring

Het sponsorbeleid van Belfius op nationaal vlak wordt ruim vooraf bepaald. In het kader van dit beleid worden elk jaar bedragen toegekend aan specifieke projecten, die allemaal een maatschappelijke betrokkenheid op nationaal niveau inhouden.

Naast de bovenvermelde initiatieven steunt Belfius Belgische talenten via de sponsoring van onder meer de Koninklijke Belgische Hockey Bond.

Zou u echter graag een loka(a)l(e) event/vereniging sponsoren? Of wilt u tombolaprijzen/gadgets voor, bijvoorbeeld, uw sportclub, jeugdvereniging of buurtfeest? Dan verwijzen we u graag door naar uw plaatselijke kantoor.

‏‏‎ ‎

Filantropie

Belfius ondersteunt zijn klanten om hun vrijgevigheid om te zetten in concrete acties door hun een reeks oplossingen aan te bieden die op hun behoeften en wensen zijn afgestemd. Filantropie kan variëren van een eenvoudige schenking tot de oprichting van een stichting of een fonds op naam bij een stichting van openbaar nut of een universiteit. Sinds 2019 beloopt het gezamenlijk bedrag van die giften 8,6 miljoen euro.

‏‏‎ ‎

Inclusie - gelijke kansen

  • Sociale producten
    Om OCMW’s te helpen bij hun opdracht, werkten we samen met hen een reeks specifieke bankproducten uit om de toegang tot de bancaire basisdienstverlening voor personen in probleemsituaties te vergemakkelijken.
  • Campus 19
    Belfius sponsort deze zeer innovatieve school waar jongeren van 18 tot 30 jaar zich, zonder diplomavereisten, kunnen scholen in informaticacodering.
  • Hamsterhuren
    We steunen het concept “hamsterhuren”. Dat helpt mensen die een energiezuinige woning of appartement huren om het later te kopen voor een vooraf afgesproken prijs, na aftrek van het betaalde huurgeld.
  • Da’s Geniaal! / C’est génial
    We sluiten ons aan bij Da’s Geniaal! / C’est génial!, een vereniging die de belangstelling van alle kinderen van 10 tot 14 jaar wil opwekken voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics).

‏‏‎ ‎

Belfius Art Collection

De afgelopen tien jaar heeft Belfius zijn passie voor kunst met het publiek gedeeld. Met meer dan 4.000 werken is de Belfius Art Collection de grootste privécollectie van Belgische kunst. Om de collectie te delen, lenen we kunstwerken uit aan musea in België en buurlanden.

Elk jaar wordt een nieuwe thematische selectie van ongeveer 60 werken uit onze collectie tentoongesteld in de Belfius Art Gallery, gelegen op de 32e verdieping van onze Brusselse hoofdzetel, de Belfius Tower. Om zoveel mogelijk mensen van dit artistieke erfgoed te laten genieten, opent de galerie twee keer per maand haar deuren voor het grote publiek. Daarnaast worden in samenwerking met non-profitorganisaties rondleidingen georganiseerd, zodat ook visueel gehandicapten de tentoonstellingen kunnen beleven.

Onze medewerkers

De grootste rijkdom van een bank is het menselijk kapitaal. Daarom trekken we voluit de kaart van de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.

  • Inzetten op maximale inzetbaarheid: omdat de wereld razendsnel verandert, willen we onze medewerkers mee laten evolueren en zo wapenen voor de toekomst. Onder het motto “Aan het stuur van je eigen loopbaan” streeft Belfius naar een klimaat waarin leidinggevenden en medewerkers elkaar continu open en constructieve feedback geven.
  • Levenslang leren en leiderschapsontwikkeling: we bieden onze medewerkers een breed opleidingsaanbod aan en geven hun de kans om hun leiderschap verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat medewerkers minstens 5% van hun tijd spenderen aan het verwerven van nieuwe competenties en vaardigheden. Managers worden aangemoedigd om zich duurzaam te gedragen en duurzaamheid te bevorderen door niet-financiële criteria op te nemen in hun variabele verloning.
  • Een moderne en motiverende werkomgeving. Naast een moderne werkomgeving die is afgestemd op de verwachtingen van vandaag (digitalisering en flexibiliteit met plaats- en tijdonafhankelijk werken), voorzien we in onze gebouwen ook ruimte voor sport en ontspanning via o.a. een fitnesszaal.
  • Een actief diversiteitsbeleid:
  • We ondertekenden het Diversiteitscharter van de financiële sector. Hiermee verbinden we ons ertoe een reeks diversiteitsdoelstellingen na te streven, ze publiek te maken en er jaarlijks over te rapporteren. Zodoende draagt Belfius actief bij aan het initiatief Women In Finance, dat streeft naar een betere gendermix in de financiële sector.
  • Belfius ondertekende ook het Multicultural Finance-engagement en de Amsterdamse verklaring voor een inclusieve werkplek voor LGBTQIA+-werknemers.
  • Het aantal vrouwen in een leidinggevende functie (manager of kader-/sleutelpositie, met uitzondering van de raad van bestuur) steeg in 2023 naar 40,9%. Ons streefdoel is dat tegen 2025 44% van de leidinggevende functies door vrouwen zouden worden bekleed (Belfius Bank en Belfius Insurance). De raad van bestuur van Belfius Bank bestaat voor 33,3% uit vrouwen en die van Belfius Insurance voor 26,67%.
Onze klanten, onze prioriteit

  1. Klantentevredenheid
    De klant staat centraal in onze strategie. Daarom meten we geregeld hun tevredenheid, zowel voor ons Retail- als voor ons Public, Social & Corporate-segment. Globaal gezien behalen we voor 2024 een tevredenheidsscore van 94%.
  2. Klachtenbehandeling
    Met een sterke focus op klanttevredenheid besteden we veel aandacht aan eventuele klachten. Ons systeem voor klachtenbehandeling garandeert een analyse van alle dossiers, in samenwerking met de verschillende entiteiten van de bank.
  3. Vertrouwelijk karakter van de gegevens
    Respect voor de persoonlijke levenssfeer en bescherming van persoonsgegevens is een essentieel engagement van Belfius. De General Data Protection Regulation (GDPR-regelgeving) is geïntegreerd in al onze processen en bekend bij al onze medewerkers.
  4. Cyberveiligheid, onze verantwoordelijkheid
    De digitalisering gaat gepaard met een constante evolutie van cyberrisico's. We vinden het dan ook essentieel om hoge standaarden te garanderen op het gebied van IT-beveiliging.

‏‏‎ ‎

‏‏‎ ‎

Scroll