Hoe gaan fraudeurs te werk?

 


Hoe gaan fraudeurs te werk?

 

Doorloop de fraudetechnieken en herken ze meteen

Doorloop de fraudetechnieken en herken ze meteen

Beleggingsfraude

Valse bankmedewerkers

Hulpvraagfraude

Valse bankmedewerkers

Beleggingsfraude

Hulpvraagfraude

Recovery room-fraude

 

Tweedehandsfraude

 

FRAUDE DOOR
VALSE BANKMEDEWERKERS

VALSE BANKMEDE­WERKERS


 

 
 

Bij deze vorm van oplichting doen fraudeurs zich voor als medewerkers van de bank, politie of een andere officiële instantie zoals Card Stop om u te bestelen.

De fraudeurs bellen u meestal op over een fraudegeval op uw rekening. Ze stellen vaak voor om langs te komen en nemen dan bankkaarten (zelfs doorgeknipte!) en waardevolle spullen mee om ze ‘veilig te stellen’. Ze vissen niet alleen naar uw geheime codes, maar vragen soms ook om een programma te installeren of geld te storten op een ‘veilige’ rekening. Deze oplichters richten zich vooral op ouderen.

De alarmbellen:

Onverwachts
U wordt onverwachts gecontacteerd door een zogenaamde bankmedewerker, politie of andere instantie omdat er fraude werd gepleegd op uw rekening.

Persoonlijke info
De oplichter probeert uw vertrouwen te winnen met persoonlijke info zoals naam, telefoonnummer en geboortenummer.

Geen tijd te verliezen
Het moet heel snel gaan. De fraudeurs komen meteen langs bij u thuis of vragen dringende actie.

Diefstal aan huis
De oplichters willen uw bankkaart en waardevolle spullen meenemen zoals uw laptop, juwelen … om ze ‘veilig te stellen’.

Geheime codes
Ze vragen telefonisch of aan de deur geheime codes zoals de pincode van uw bankkaart, de code aangemaakt door uw kaartlezer …

Acties uitvoeren
Ze vragen soms om een programma te installeren op uw computer of om uw geld te storten op een ‘veilige’ rekening.

Round1

Geef nooit uw bankkaarten of andere waardevolle spullen mee. Ook niet als ze ‘doorgeknipt’ zijn.
Een medewerker van de bank of politie zal u dit nooit vragen. Ze vragen ook nooit om een programma te installeren of uw geheime codes door te geven.

Round1

Laat u niet misleiden door het telefoonnummer: oplichters bootsen een ‘echt’ oproepnummer van de bank na en/of gebruiken de naam van een echte medewerker.

Ontvangt u een verdacht telefoontje? Verbreek onmiddellijk het contact en waarschuw de politie (via een politiebureau of police-on-web) en Belfius.

Waarschuw de ouderen in uw omgeving, vooral zij zijn slachtoffer van deze fraude.

Let op: ook met een doorgeknipte bankkaart kan een oplichter geld afhalen, zolang de betaalchip ongedeerd is.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Valse bankmede­werkers

Hulpvraag­fraude

Recovery­ room-fraude

Valse bankmedewerkers

Beleggingsfraude

Hulpvraagfraude

Recovery room-fraude

 

Tweedehandsfraude

 

HULPVRAAGFRAUDE

HULPVRAAG­FRAUDE


 

 
 

Hulpvraagfraude is een vorm van oplichting waarbij de dader zich voordoet als een familielid of vriend om u geld te ontfutselen.

Oplichters starten een gesprek, doen zich voor als iemand die u goed kent en beweren dringend geld nodig te hebben. Ze spelen in op uw emoties. Soms gebruiken de oplichters zelfs gestolen informatie en foto’s van uw vrienden of familieleden om u te misleiden. Zo weten ze bijvoorbeeld wat u de afgelopen dagen deed.

De alarmbellen:

Geldverzoek
Een vriend of familielid vraagt om geld te sturen vanwege een noodsituatie: kaart geblokkeerd, identiteitskaart verloren …

Nieuwe contactgegevens
Het contact gebeurt via een nieuw gsm-nummer, een nieuw e-mailaccount of nieuw online profiel. De profielfoto is vaak gestolen.

Moeilijke verbinding
Ze zeggen dat ze enkel kunnen communiceren via berichtjes. Als u belt, doet de telefoon zogezegd vreemd of is er een storing op de lijn.

Dringend
U moet zo snel mogelijk geld sturen, via een rekeningnummer dat u niet kent of een money transfer naar het buitenland (bv. Western Union).

Abnormaal taalgebruik
Het taalgebruik wijkt af van hoe de persoon normaal praat of stuurt, bijvoorbeeld met veel schrijffouten.

 

Round1

Contacteer de verzender op een andere manier:
via het oude nummer, fysiek, via een familielid …

Round1

Betaal nooit voordat u met zekerheid kan zeggen dat het om de echte persoon gaat. Niets is zo dringend.

Was het inderdaad een oplichter? Vraag uw vriend of familielid dan om zijn of haar contactpersonen in te lichten als bijvoorbeeld zijn of haar foto of gegevens worden misbruikt. Zo voorkomt u verdere fraude naar anderen.

Bewaar screenshots van de gesprekken.

Wees waakzaam voor misleidende technologie waarmee oplichters telefoonnummers kunnen vervalsen en zelfs stemmen en gezichten van mensen kunnen nabootsen.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Hulpvraag­fraude

Recovery room-fraude

Tweedehands­fraude

Valse bankmedewerkers

Beleggingsfraude

Hulpvraagfraude

Recovery room-fraude

 

Tweedehandsfraude

 

RECOVERY ROOM-FRAUDE

RECOVERY ROOM-FRAUDE


 

 
 

Bij recovery room-fraude worden slachtoffers van beleggingsfraude opnieuw opgelicht door fraudeurs die hen zogezegd willen helpen hun verloren geld te recupereren.

Slachtoffers van beleggingsfraude worden gecontacteerd door iemand die belooft het verloren geld terug te winnen. Ofwel onverwachts of omdat ze zelf online hulp zochten. Men belooft hulp tegen betaling van een snel oplopende vergoeding (dossierkosten e.a.), of men stelt voor het via een nieuw beleggingsaanbod te recupereren.

De alarmbellen:

Onverwacht
U wordt ongevraagd gecontacteerd via telefoon, bericht of e-mail.

Vooraf betalen
U moet eerst geld storten vooraleer ze hun dienst verlenen.

Buitenland
De oplichter werkt vaak via firma’s met een hoofdzetel in het buitenland om uw geld te recupereren.

Slachtoffer van beleggingsfraude
Eerdere slachtoffers worden opnieuw opgelicht. Het gaat meestal om de oorspronkelijke oplichters. Maar ook soms om fraudeurs die lijsten van fraudeslachtoffers kochten of die radeloze slachtoffers online verleiden met valse hulpadvertenties.

Juridische hulp
De oplichter probeert zogezegd uw geld terug te krijgen door te werken met advocaten of Interpol. U moet dan bijvoorbeeld enkel de dossierkosten betalen.

 

Round1

Stort geen geld, ook geen kleine vergoeding om uw geld terug te krijgen. Meestal loopt dit snel op.

Round1

Wees voorzichtig als u zelf een oplossing zoekt om uw geld te recupereren. Zo kan u via advertenties op het internet of sociale media terechtkomen op frauduleuze websites.

Vraag de persoon hoe die weet dat u geld bent verloren. Weet dat fraudemeldingen enkel gedeeld worden met gerechtelijke instanties, nooit met privéondernemingen.

Dien een klacht in bij de lokale politie en geef hen zoveel mogelijk informatie: telefoonnummer, datum en uur van de oproep, naam en functie van de beller, het te storten bedrag, naam, adres, rekeningnummer van de ontvanger. Zo voorkomt u verdere fraude voor anderen.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Recovery­ room-fraude

Tweedehands­fraude

Beleggings­fraude

Valse bankmedewerkers

Beleggingsfraude

Hulpvraagfraude

Recovery room-fraude

 

Tweedehandsfraude

 

TWEEDEHANDS­FRAUDE

TWEEDEHANDS­FRAUDE


 

 
 

Tweedehandsfraude is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs kopers of verkopers misleiden op online marktplaatsen en tweedehandswebsites.

De fraudeur gebruikt vaak een nepaccount om betrouwbaar over te komen. Zo misleidt die kopers met een valse advertenties, betaallinken … waarna het product nooit wordt geleverd. Of de fraudeur licht verkopers op door betaalbewijzen te vervalsen.

De alarmbellen:

Vage beschrijving
Het artikel wordt niet benoemd of vaag beschreven.

Voorschot
De verkoper vraagt een voorschot via een internationale geldtransfer.

Ander communicatiekanaal
De (ver)koper probeert om te schakelen naar een ander kanaal (zoals WhatsApp).

Vraag om uw identiteit te bevestigen
De (ver)koper vraagt om uw identiteit te bevestigen via een link of door een kleine transactie uit te voeren.

Eigen koerierdienst
De koper vraagt om uw pakket te verzenden via een door hem of haar gekozen ‘valse’ koerierdienst.

Ongewone prijzen
Iemand biedt een hogere prijs dan uw vraagprijs of verkoopt een duur product voor een spotprijs.

Round1

Volg de betaalinstructies en veiligheidsrichtlijnen van het verkoopplatform.
Betaal altijd binnen datzelfde platform, via een veilige en gekende betaalmethode.

Round1

Controleer de geloofwaardigheid van de verkoper door beoordelingen en eerdere transacties te controleren en te kijken hoelang zijn of haar account al bestaat.

Ga nooit in op het gebruik van een onbekende koerierdienst. Als u iets verkoopt, hoeft u nooit bankkaartgegevens of codes van uw kaartlezer door te geven, ook niet om u zogezegd te registreren bij een koerierdienst. Dat moet enkel als u iets wil kopen of betalen.

Wees sceptisch. Ziet u iets verdacht of biedt de koper meteen een veel hogere prijs? Bekijk dan alles grondig voor u iets koopt of verkoopt.

Check of een webshop veilig is via ‘Europees Centrum voor de Consument België’.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier

Tweedehands­fraude

Beleggings­fraude

Valse bankmede­werkers

Valse bankmedewerkers

Beleggingsfraude

Hulpvraagfraude

Recovery room-fraude

 

Tweedehandsfraude

 

BELEGGINGSFRAUDE

BELEGGINGS­FRAUDE


 

 
 

Bij beleggingsfraude proberen oplichters geld te stelen door u een belegging voor te stellen met een zeer aantrekkelijk rendement. Die belegging blijkt achteraf niet te bestaan.

De fraudeurs doen zich vaak voor als bekende personen en instanties en bouwen zelfs websites of beleggingsplatforms na. Ze zoeken persoonlijk contact via telefoon, berichten en e-mails of misleiden u met valse advertenties op sociale media. Deze oplichters richten zich vaak tot mensen die net een grote geldsom ontvingen (erfenis of pensioenuitkering).

De alarmbellen:

Onverwacht contact
U ontvangt ongevraagde telefoontjes, e-mails en berichten of u komt terecht op een frauduleuze website via een advertentie, vaak met een bekende persoon als uithangbord.

Vraag naar uw gegevens
Ze vragen uw persoonlijke gegevens, rekeningnummer, geheime codes …

Geldstorting
De aanbieder vraagt om geld te storten op een buitenlandse bankrekening of een cryptorekening.

Te mooi om waar te zijn
Het beleggingsvoorstel belooft zeer hoge rendementen, speelt vaak in op de actualiteit en situeert zich dikwijls in groeilanden.

Dringend
U moet snel beslissen over het aanbod.

Atypische informatie
Er staat heel veel informatie over het product of bijna niets. Communicatie komt van buiten Europa en via een niet-professioneel e‑mailadres.

Round1

Ga de betrouwbaarheid van het beleggingsvoorstel na via de fraudetest op
www.fsma.be/nl/word-ik-opgelicht

Round1

Controleer de identiteit van de aanbieder op www.fsma.be/nl/check-uw-aanbieder
Toch nog twijfels? Contacteer de FSMA via het contactformulier op hun website.

Pas op voor oplichters die zich voordoen als bekende bedrijven of die bekende personen als lokmiddel gebruiken: vergelijk de gegevens van de contactpersoon met de gegevens op de officiële website van het bedrijf.

Stort niet zomaar geld naar het buitenland, zeker niet buiten de Europese Unie.

Wees kritisch voor ingewikkelde beleggingen en voorstellen die te mooi zijn om waar te zijn.

Graag deze uitleg afgedrukt?
Download hier



Fraude(poging) melden?

Fraude zorgt vaak voor paniek. Blijf rustig.

Bekijk wat u best onderneemt in een verdachte situatie.

En onthoud: met elk gemeld verdacht bericht of telefoontje, beschermt u ook anderen.

Ontdek hoe