Eerste hulp bij fraude(pogingen)

Eerste hulp bij fraude(pogingen)



 

TEST UW KENNIS
FRAUDE MELDEN

Wat te doen bij fraude of een poging tot?

Iemand probeerde uw gegevens te ontfutselen? U kreeg een verdacht telefoontje en bent even de kluts kwijt? Of u klikte te snel en trapte in de val van een oplichter?

Het slachtoffer worden van fraude zorgt vaak voor paniek. Om snel en juist te kunnen handelen, bent u best goed op de hoogte van wat u moet of kan doen, in het geval van fraude of een poging tot. Zo kan u met een helder hoofd de nodige acties ondernemen.

Goed om te weten:
Meldt u een verdacht bericht of telefoontje, dan beschermt u ook anderen en voorkomt u oplichting. Samen staan we sterker.

Alle Belgische banken gebruiken als e-mail om een frauduleus bericht te melden dat uit hun naam werd verstuurd ‘phishing@website-van-uw-bank’: phishing@belfius.be, phishing@kbc.be, phishing@ing.be

Test uw kennis, en wees goed voorbereid!

KENT U ALLE STAPPEN?

Tik op de boxen, volg de stappen en leer wat u best onderneemt in een verdacht situatie, en op welke manier.

"

Aan wie meldt u dit? (altijd via e-mail)

De oplichter deed
zich voor als Belfius:

phishing@belfius.be

De oplichter deed zich
voor als Visa/Mastercard:

phishing@visa.com
phishing@mastercard.com

De oplichter deed zich
voor als iemand anders:

verdacht@safeonweb.be

Hoe meldt u dit? (altijd via e-mail)

Ik ontving een e-mail.

Ik forward de e-mail. Zo kan Belfius het achterliggende webadres controleren en onklaar maken.

Ik ontving een Whatsapp, sms of ander bericht.

Ik neem een foto of schermafdruk en stuur deze door.

Ik ontving een
verdacht telefoontje
.

Ik beschrijf zo precies mogelijk
wat er zich voordeed.

Aan wie meldt u dit?
(altijd via e-mail)

De oplichter deed
zich voor als Belfius:

phishing@belfius.be

De oplichter deed zich
voor als Visa/Mastercard:

phishing@visa.com
phishing@mastercard.com

De oplichter deed zich
voor als iemand anders:

verdacht@safeonweb.be

Hoe meldt u dit?
(altijd via e-mail)

Ik ontving een e-mail.

Ik forward de e-mail. Zo kan Belfius het achterliggende controleren en onklaar maken.

Ik ontving een Whatsapp, sms of ander bericht.

Ik neem een foto of schermafdruk en stuur deze door.

Ik ontving een
verdacht telefoontje.

Ik beschrijf zo precies mogelijk
wat er zich voordeed.

Ik bel onmiddellijk Belfius Fraude op 02 222 46 00. (24/7 bereikbaar).

Bel enkel als u Belfius-klant bent en codes doorgaf. Zo blijft de lijn open voor fraudeslachtoffers die dringend hulp nodig hebben.

 

"

Ik blokkeer mijn kaart tijdelijk via Belfius Mobile of Belfius Direct Net. Ik vind mijn kaart terug? Dan deblokkeer ik ze eenvoudig.
Ik vind mijn kaart niet terug? Na 14 dagen volgt automatisch een definitieve blokkering en krijg ik een nieuwe kaart. Ik kan op elke moment mijn kaart ook zelf definitief blokkeren.

 

Ik blokkeer mijn kaart definitief via Belfius Mobile of Belfius Direct Net of bel naar Card Stop op 078 170 170 en krijg automatisch een nieuwe kaart.

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

Ik kan de transactie betwisten.

Lees hier hoe.

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Ik kan de transactie betwisten.

Lees hier hoe.

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

Ik bel onmiddellijk Belfius Fraude op 02 222 46 00. (24/7 bereikbaar).

Bel enkel als u Belfius-klant bent en codes doorgaf. Zo blijft de lijn open voor fraudeslachtoffers die dringend hulp nodig hebben.

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Ik bel onmiddellijk Belfius Fraude op 02 222 46 00. (24/7 bereikbaar).

Bel enkel als u Belfius-klant bent en codes doorgaf. Zo blijft de lijn open voor fraudeslachtoffers die dringend hulp nodig hebben.

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

Ik kan de transactie betwisten.

Lees hier hoe.

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Ik kan de transactie betwisten.

Lees hier hoe.

 

Ik blokkeer mijn kaart definitief via Belfius Mobile of Belfius Direct Net of bel naar Card Stop op 078 170 170 en krijg automatisch een nieuwe kaart.

 

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

Ik bel onmiddellijk Worldline op +32 2 205 85 85.
(24/7 bereikbaar).

Kijk dan eerst nog even de betaling zorgvuldig na.

  • Misschien doet het bedrag of de datum toch een belletje rinkelen?
  • Soms wordt de naam van de handelaar anders weergegeven dan u verwacht. Tik de naam van de handelaar of de transactie daarom in een zoekmachine in en vergelijk.
  • Herinnert u zich de betaling, dan hoeft u uiteraard niks te ondernemen.

 

 

 

Ik bel onmiddellijk Worldline op +32 2 205 85 85.
(24/7 bereikbaar).

 

Slachtoffer van fraude of een verdacht bericht gespot?

Meld het ons meteen. Dat kan ook eenvoudig via uw Belfius-app of Belfius Direct Net. Geef uw situatie in via de app of Belfius Direct Net en u ziet meteen welke stap u moet of kan ondernemen.

Ontdek in onze video hoe.

    ▶    

Fraude(poging) melden via uw app of Belfius Direct Net?

Meld hier