

Voor uw veiligheid:
let op voor phishing
en andere vormen van fraude!
Phishing, afgeleid van het Engelse woord 'fishing', betekent 'vissen naar persoonlijke gegevens’. Een vorm van internetfraude om persoonsgegevens te bemachtigen. Waarna deze gegevens worden gebruikt om toegang te krijgen tot de onlinetools van de klant (bankapps bijvoorbeeld of sociale kanalen/media).
Bij phishing probeert de fraudeur het doelwit te verleiden tot het uitvoeren van een bepaalde actie (persoonlijke info doorgeven, een transactie uitvoeren… ). Phishingberichten (vaak e-mails, valse webpagina’s, sms’en, telefonische oproepen) lijken van een officiële instantie te komen (bv. de bank die een verdachte transactie heeft opgemerkt of Microsoft dat een probleem met de computer van het doelwit meldt), of van iemand die u kent om zo vertrouwen te winnen. Die sms, webpagina of e-mail bevat een link waarop de fraudeur uitnodigt te klikken om gegevens in te vullen of malware te installeren waarmee hij de controle over het systeem kan overnemen. Als het slachtoffer persoonsgegevens doorgeeft, belt de oplichter hem/haar op om hem/haar een betaling te doen uitvoeren.
Fraude is de algemene term/verzamelnaam voor oplichting waaronder phishing. Doel: het slachtoffer psychologisch manipuleren en beïnvloeden om handelingen te verrichten die hij of zij normaal niet zou doen. Voorbeelden? Fraude via de website 2dehands.be, WhatsApp, hulpvraagfraude, vriendschapsfraude, boilerroom, factuurfraude, CEO-fraude, overschrijvingsfraude, e-ID-fraude…
Overtuigd dat u het slachtoffer bent van fraude?
Ziet u verdachte betalingen op uw rekening(en)?
Of gaf u per ongeluk codes door?
Dringend hulp nodig?
Bel Belfius Fraude meteen op
+32 2 222 46 00
(24/24 - 7/7 bereikbaar).
BELANGRIJK
Telefoon, e-mail, sms, chat... Deel nooit uw pincode of paswoord! Belfius zal u ook nooit naar vertrouwelijke gegevens vragen. Hetzelfde geldt voor codes gegenereerd door uw kaartlezer of uw itsme-app.
Ontving u een verdachte e-mail, sms of telefoontje? En lijkt dit van Belfius te komen?
Stuur ons zeker de vermeende e-mail van Belfius of een schermafdruk van de verdachte sms via phishing@belfius.be. Zo kunnen we de bewuste phishing-site onmiddellijk blokkeren.
Ook in uw Belfius-app (Help & Contact > Fraude melden) of Belfius Direct Net (Mijn diensten > Veilig bankieren > Fraude melden) kan u de gepaste oplossing vinden voor uw probleem.
Bekijk ook gerust de FAQ "Fraude" voor meer details.
Hebt u vertrouwelijke info doorgegeven, een telefonische oproep beantwoord of bent u ingegaan op een gevraagde actie? Overtuigd dat u slachtoffer bent van fraude?
Bel Belfius Fraude meteen op +32 2 222 46 00 (24/24 - 7/7 bereikbaar).
Laat ook zeker een proces-verbaal opmaken door de politie!
Denkt u een verdachte e-mail, sms of telefoontje ontvangen te hebben vanwege Visa of Mastercard® ?
Stuur altijd de verdachte e-mail of een screenshot van de sms naar phishing@visa.com of StopIT@mastercard.com
Blokkeer onmiddellijk uw kaart via Card Stop Online of bel naar 078 170 170.
Ga dan naar de FAQ Hoe kan ik een transactie betwisten met mijn krediet-, prepaid- of Mastercard® Debit-kaart?".
Surf vervolgens naar mijnkaart.be en vul het formulier in: 'Ik heb geen aankoop gedaan met mijn kredietkaart".
Of lijkt de verdachte e-mail, sms of telefoonthe van een ander bedrijf of organisatie te komen?
Meld dit meteen via e-mail aan verdacht@safeonweb.be
Een ander fraudegeval?
In alle andere gevallen waarin u het slachtoffer bent van online fraude: doe zeker aangifte bij de politie. De politiediensten werken nauw samen met de Federal Computer Crime Unit.
Samen staan we sterk tegen de toename van online fraude en pogingen tot phishing. Wij van onze kant waken over uw veiligheid én u kan zeker bijdragen door bepaalde gegevens (geheime codes van uw kaarten en codes van uw kaartlezer) nooit door te geven en door aanvullende veiligheidsfilters in te stellen.
Een verdachte e-mail ontvangen?
Lees hem aandachtig voor u iets doet. Ziet hij er verdacht uit? Klik niet op links, open de bijlages niet en antwoord niet.
Reminder: van ons krijgt u nooit e-mails waarin we codes of persoonsgegevens vragen.
Een verdacht telefoontje?
Geef nooit uw geheime code, paswoord, persoonsgegevens of rekeningnummer door. Evenmin uw codes gegenereerd door uw kaartlezer of uw itsme-app.
Reminder: we vragen u nooit naar codes of persoonlijke gegevens via telefoon, maar enkel via onze volledig beveiligde kanalen.
Stuurt een naaste u een bericht?
Krijgt u een bericht van een vriend zogezegd in moeilijkheden die u een dringende overschrijving vraagt? Contacteer die persoon dan eerst autonoom: via een ander kanaal dus dan het ontvangen bericht. Zo weet u meteen waar u aan toe bent.
Hoe uw kaart blokkeren via Card Stop?
Als u denkt slachtoffer te zijn van phishing/fraude, raden we u aan altijd uw kaarten (debet- en kredietkaarten) te blokkeren via Card Stop. U kan dit ook altijd zelf via Belfius Direct Net of onze app: volg onze tutorial
Zowel met uw Belfius-app als met Belfius Direct Net doet u uw bankverrichtingen in een volkomen veilige omgeving waarin alle communicatie met uw bank is versleuteld. Uw persoonlijke toegang is er gewaarborgd door de ondertekening via uw kaartlezer of itsme op Belfius Direct Net en via uw geheime code, gezichtsherkenning (Face Unlock/Face ID) of vingerafdrukherkenning (Fingerprint/Touch ID) op Belfius Mobile.
Laten we samen phishing bestrijden. Hier de functies die u kan personaliseren: