U wil uw onderneming overdragen? Vind de ideale overnemer aan de hand van deze 7 stappen, van de voorbereiding tot de uiteindelijke verkoop, en ga voor een geslaagde overdracht.

1. Neem de tijd om u voor te bereiden


Als u uw onderneming verkoopt, gaat u niet over één nacht ijs. Jarenlang hebt u er al uw tijd en energie in geïnvesteerd, en plots moet u er vrede mee nemen dat de fakkel wordt overgedragen. Het valt niet mee om uw bedrijf los te laten en u een toekomst zonder verantwoordelijkheden, klanten, werknemers… voor te stellen.

Volgens talrijke studies maakt de psychologische factor 75% van een overdracht uit. Neem dus de tijd om u voor te bereiden. Het zal de toekomstige onderhandelingen met de overnemer vergemakkelijken. Stel uzelf de juiste vragen, vooraleer u iets onderneemt om uw zaak te koop te zetten.

Bent u klaar om te verkopen? Doe de test!


2. Informeer uw naaste familieleden en organiseer uw vermogensplanning


Het is belangrijk dat uw gezin en familie als eerste op de hoogte zijn van uw plannen, dus bespreek ze met hen. Wat vinden ze ervan? Zijn ze actief in de onderneming, of zijn ze aandeelhouder? Willen ze blijven in geval van overdracht? Zijn uw kinderen misschien geïnteresseerd in de overname van uw zaak, of zijn ze nog te jong? Hebben ze voldoende kennis voor een overname? Is de financiële last niet te zwaar? Die vragen moeten beantwoord zijn voor u met een externe overnemer gaat praten.

Bereid u ook voor op de juridische en fiscale gevolgen van de verkoop voor uw totaal vermogen. Met een doordachte vermogensplanning kan u de risico's beperken en uw toekomstig vermogen optimaliseren.

Ontdek hoe u uw toekomstig vermogen kan optimaliseren

U wil uw onderneming overdragen aan uw kinderen?


3. Stel een actieplan en een realistisch tijdschema op


Een onderneming verkopen is een lang en complex proces. Van het idee tot de definitieve afronding van de verkoop mag u gemiddeld 3 jaar rekenen. Een degelijke voorbereiding is dus essentieel. Bent u bereid er zoveel tijd in te investeren? Dankzij onze checklist kan u op elk moment de verschillende stappen van uw project volgen.

Download onze checklist


4. Maak uw onderneming aantrekkelijk


Het is zover, u bent er klaar voor! En uw onderneming? Is die, zoals ze nu is, ook klaar om verkocht te worden tegen de beste voorwaarden? Hoe verhelpt u haar zwakke punten en zet u haar troeven (‘value drivers’) in de kijker? Dit is het ideale moment om een economische, strategische, financiële, juridische en menselijke balans op te maken.

Is uw onderneming klaar voor een verkoop? Identificeer uw value drivers

5. Bepaal de waarde van uw onderneming


Een onderneming waarderen is een moeilijke oefening. Het is dan ook geen slecht idee om die taak toe te vertrouwen aan specialisten. Er bestaan heel wat waarderingsmethodes, en pas wanneer u en uw kandidaat-koper overtuigd zijn van de gekozen methode, kan ze ook effectief gebruikt worden om de verkoopprijs te bepalen.

De meest gebruikte methodes berusten:

  • op de balans van de onderneming (vermogensbenadering)
  • of op de rendabiliteitsberekening (financiële benadering)
  • of op de vergelijking met andere bedrijven (vergelijkende benadering)

Sommige analisten integreren er ook goodwill in (octrooien, merken, klantenbestand, marktaandeel…).


6. Vind de juiste overnemer


Een particulier? Een onderneming? U bent het best geplaatst om het gewenste profiel van de overnemer te schetsen. Om te beginnen gaat u best zo ruim mogelijk zoeken naar een overnemer alvorens te onderhandelen met 2 of 3 kandidaten. Zorg zeker voor een bepaalde mate van confidentialiteit, om uw werknemers en klanten niet te doen schrikken… en de aandacht van uw concurrenten niet te trekken.

Aarzel ook niet om u in die zoektocht te laten bijstaan door specialisten. Ze beschikken over een uitgebreid netwerk om kandidaat-overnemers snel te informeren. Er kunnen ook contacten gelegd worden via notarissen, advocaten, bankiers, kamers van koophandel…

Vergroot uw kansen om de ideale overnemer te vinden


7. Investeer in de onderhandeling en verzeker de machtsoverdracht


Dit is de delicaatste fase van het proces. Schep van bij de eerste contacten een vertrouwensband en stel kandidaat-overnemers gerust door transparante en volledige informatie te geven. Vraag hen bij de start van de onderhandelingen altijd om een vertrouwelijkheidsengagement, de belofte dat ze de verkregen informatie niet zullen onthullen of voor andere doeleinden zullen gebruiken.

Is er een akkoord in de maak met de kandidaat van uw keuze, stel dan een intentieverklaring op die zijn interesse voor uw zaak officialiseert en hem de mogelijkheid geeft zijn analyse te verdiepen. Deze verklaring vermeldt de eerste gesloten akkoorden en de planning op basis waarvan de transactie zal worden uitgevoerd.

Het ontwerpakkoord beschrijft alle elementen van de onderhandeling (prijs, betalingsmodaliteiten, waarborgen, begeleiding...). Het is een definitieve verbintenis, waarvan alleen nog kan worden afgeweken op basis van de voorwaarden in het akkoord. De koopakte neemt die informatie over en bevestigt dat alle voorwaarden vervuld zijn.

Tot slot: voor een correcte overdracht van uw zaak moet u de koper bijstaan (maximaal 6 maanden), hem voorstellen aan uw personeel, uw klanten en uw leveranciers, hem inwijden in al uw zaken en hem adviseren. Dat is een essentiële stap voor de toekomst van de onderneming. Ga er niet te licht over!

Hoe uw vraagprijs bedingen én krijgen?


Belfius begeleidt u door dit hele proces.
Hebt u een vraag? Wil u graag advies? Contacteer dan gerust uw Business Banking-specialist. Hij helpt u graag verder.