Iris Di Meo en Maarten Geens. 2 bankiers, 2 kantoren, 1 passie: zich elke dag opnieuw voor 150% geven om de medische beroepen te begeleiden in hun beroeps- en privézaken. We hadden een interview met hen.

"Ons doel is een duurzame relatie uit te bouwen met elke dokter, tandarts… en hen mee volgen op hun pad", aldus Iris Di Meo, zaakvoerster van CommV Belfius Brussels North en marktverantwoordelijke Business Banking, "een levenslange persoonlijke vertrouwensrelatie die hen dus op alle gebieden begeleidt: hun onderneming, hun verzekeringen en kredieten, de rekeningen voor de kinderen, hun beleggingen…"

Ook Maarten Geens, Business Banker in regio Leuven-Duffel, is enthousiast: "Onze diensten op maat richten zich tot de hele medische sector: huisartsen, specialisten – in associatie of in een ziekenhuis –, apothekers, tandartsen, psychologen, kinesisten, maar ook paramedische beroepen … van de jonge starter tot de arts die zijn praktijk wil sluiten of al met pensioen is.



Klanttevredenheid: de beste verkoper


"We willen de klant niet enkel in het begin van onze relatie overtuigen, maar een echte vertrouwensrelatie op lange termijn aangaan", gaat Iris verder. "En in die visie kunnen almaar meer professionals zich vinden! In het begin deed ik behoorlijk wat prospectie, maar nu is dat niet echt meer nodig. Dankzij de kwaliteit van onze diensten komen nieuwe klanten vanzelf naar ons.

Hetzelfde geldt voor Maarten: "Ons kantoor heeft in de medische sector zo’n goede reputatie dat dokters van zowat overal in België spontaan tot bij ons komen. Mond-tot-mondreclame werkt uitstekend in deze sector, net als de contacten die we in de loop der jaren hebben aangeknoopt met vele gespecialiseerde boekhoudkantoren."


Een grondige kennis van de medische sector


Heeft de medische sector specifieke verwachtingen? "Huis, gezin, ontspanning…, de basisverwachtingen zijn dezelfde als voor andere ondernemers", zegt Iris Di Meo. "Maar wat de beroepsinvesteringen betreft, hangt alles af van het type van arts. Artsen die zich als zelfstandige vestigen, hebben duur materiaal nodig."

Een tandarts bijvoorbeeld, die wil investeren in de inrichting van zijn/haar praktijk, zal vaak een krediet van 150.000 à 200.000 euro nodig hebben om te starten. Een apotheker die een apotheek wil overnemen zal 200.000 à 800.000 euro nodig hebben … Voor een ziekenhuisarts ligt het dan weer anders, die hoeft niet te investeren."


De bankier die de evolutie van de inkomsten begrijpt


Maarten: "Het grote verschil met andere ondernemers en zelfstandigen is dat de meeste gezondheidsberoepen een typische loonevolutie en een grote werkzekerheid kennen. Wie als tandarts of huisarts start, heeft soms wekenlang geen enkele patiënt. We weten echter dat ze sowieso een mooi patiëntenbestand gaan opbouwen… De arts wil dus werken met een bankier die dit typische sectorfenomeen begrijpt. Meestal werken we ook nauw samen met hun boekhouder, die ons meer inzicht in de balans of het financieel plan kan bezorgen. "

"Het is ook belangrijk dat beroepsinvesteringen hen niet beletten om hun privéprojecten te realiseren", voegt Iris eraan toe. "Sommige artsen hebben dus nood aan financiële hulp om hun praktijk te starten, maar staan tegelijk te trappelen om het huis van hun dromen in te trekken zonder al over het nodige inkomen te beschikken, want dat zal pas met de jaren komen… Daarom heeft Belfius het modulair krediet in het leven geroepen."

image fotos


Modulair krediet? Ideaal voor medische beroepen


"Deze unieke oplossing op maat is zeer in trek bij startende artsen die vastgoed willen verwerven zonder er al de financiële draagkracht voor te hebben, maar die ook weten dat hun inkomsten na verloop van tijd alleen maar gaan stijgen."

Maarten treedt Iris bij: "Neem nu een student anesthesie. In het begin van zijn carrière verdient hij 2.000 euro, maar eens zijn stage van 5 of 6 jaar afgelopen is, zal hij veel meer verdienen. Dat staat nu al vast. Dankzij onze kredietoplossing kan hij het gewenste pand al kopen met zijn huidige inkomsten. In het begin van zijn carrière betaalt hij dan minder terug en op termijn meer. Hij hoeft dus niet te wachten!"


"Modulair krediet? Een unieke oplossing op maat waarmee een jonge arts een goed kan aankopen zonder te moeten wachten."
Iris Di Meo, Business Banker, Belfius Brussels North



Relatie met de klant: impact van de Covid-crisis


Heeft de pandemie jullie manier van werken veranderd? "Helemaal niet", antwoordt Iris. "Vóór Covid kwamen de meeste van mijn klanten slechts zelden naar het kantoor, meestal bij de opening van hun rekening. Ik werkte altijd digitaal, telefonisch of per e-mail met hen, of ik bracht hen een bezoek. Ik ben heel flexibel!

En meer dan ooit wil ik mijn bijdrage leveren door hen te helpen in de realisatie van hun privé- en beroepsprojecten. Omdat het toegewijde professionals zijn die tot het uiterste gaan voor hun patiënten en vaak minder tijd besteden aan hun persoonlijke zaken."

Maarten is het eens met Iris en wijst erop dat "Covid ook de betalingsverwachtingen van de patiënten heeft veranderd. Zij willen nu digitaal betalen, contactloos, met hun gsm of met de kaart, en dus minder met cash. Elke medische professional moet nu verschillende oplossingen kunnen aanbieden!"


Een antwoord op alle behoeften van de medische sector


"Het geheim van ons succes? Bij Belfius hebben we een compleet gamma van specifieke oplossingen uitgedokterd om aan alle behoeften van de medische sector te voldoen... Zowel professioneel als privé", verzekert Iris. "Van het dagelijks financieel beheer, over modulair krediet tot verzekeringen en beleggingen. En wanneer de arts met pensioen gaat, de hele voorbereiding van zijn opvolging. Onze 3 doelstellingen? Beschikbaar zijn, de beste service bieden en snel reageren op alle vragen."

Maarten besluit: "Laten we ook niet vergeten dat we de beste bank-app van de wereld hebben ontwikkeld! En als kers op de taart zetten we ons in voor het welzijn van de Belgische samenleving. We zijn de bankier van de meeste ziekenhuizen en woonzorgcentra, we doen de MAHA-studie... Kortom, we kennen de zorgsector goed! Dat schept vertrouwen. En voor onze doktersklanten is dat belangrijk. Het zijn allemaal kleine dingen die het verschil maken. En onze klanten waarderen dat."