Onderschat de kans op online fraude niet. Dat is de boodschap van onze specialist Digital Security Karine Goris. In een samenleving die steeds digitaler wordt, worden oplichters creatiever. Ze proberen u een vals gevoel van dringendheid te geven zodat u minder goed oplet, en halen zo voordeel uit potentieel stresserende situaties.

Zijn kleine ondernemingen vaak slachtoffer van fraude?


Jazeker. Steeds meer kmo's worden vandaag het slachtoffer van fraudeurs die zeer doordacht te werk gaan. Volgens onze cijfers waren 3 op 4 Belgische bedrijven al eens het slachtoffer van fraude of van een poging tot fraude in de voorbije 5 jaar. Het zijn er waarschijnlijk meer. Ondernemers die slachtoffer worden houden dat vaak geheim uit bezorgdheid voor hun reputatie. Denk dus zeker niet dat alleen grote ondernemingen ermee te maken krijgen.


Welke vormen van fraude komen het meest voor?


De meeste fraude is tegenwoordig afkomstig van buiten de onderneming, deels door de digitalisering van de samenleving. Wanneer u een frauduleuze website bezoekt of op een frauduleuze link klikt, kan er bijvoorbeeld malware worden geïnstalleerd op uw pc. Die malware scant uw bestanden en speelt uw vertrouwelijke gegevens door aan fraudeurs. Ze versturen u dan spam, verkopen de gegevens door aan derden of doen zelfs betalingen in uw naam. Een up-to-date antivirusprogramma kan u dus heel wat zorgen besparen.

Een andere soort fraude is identiteitsdiefstal, waarbij oplichters zich online voordoen als u. Ze halen dan geld van uw rekening of doen aankopen op krediet. Ook ‘CEO-fraude’ is wijdverspreid. Dan doet een oplichter zich voor als een bedrijfsleider en dringt hij er bij een werknemer op aan om snel en discreet een betaling te doen.


En wat met valse facturen en phishing?


Aangezien we facturen steeds vaker digitaal versturen, neemt het risico op fraude ook daar toe. Hackers onderscheppen e-mails met een factuur of krijgen toegang tot het ICT-systeem van een van uw leveranciers. Ze slagen erin om een handtekening kopiëren of veranderen het rekeningnummer van een factuur naar hun rekeningnummer. Wees dus voorzichtig met pdf-bestanden, die makkelijk te vervalsen zijn. Vraag gerust een bevestiging aan de afzender voor u betaalt, liefst via de telefoon op een rechtstreekse lijn, via sms of in een WhatsApp-bericht. Ten slotte is er ook nog phishing. Daarbij doen fraudeurs zich bijvoorbeeld voor als uw bank om uw bankkaart en PIN-code te weten te komen en geld van uw rekening te halen.

Vroeger waren phishing-e-mails nochtans doorzichtig.


Dat klopt. Ze waren slordig geschreven en de lay-out was eenvoudig. Amateurs zullen er altijd zijn, maar het is vandaag veel moeilijker om phishing-e-mails en -websites te herkennen. Fraudeurs zijn nu echte professionals. Ze geven zich doorgaans uit voor bedrijven waarmee u werkt, zoals een bank of een leverancier, waarbij ze alle mogelijke kanalen gebruiken: een valse website, telefoon, e-mail, sms, Messenger, WhatsApp… Ze zeggen altijd dat het dringend is en dat u onmiddellijk iets moet doen, zodat u minder op uw hoede bent.


In deze covid-19-tijden is phishing ongetwijfeld actueel…


We merken inderdaad dat phishing toeneemt. De meeste werknemers, klanten en leveranciers moeten nu natuurlijk thuis blijven. Ze telewerken en shoppen vaker online. Door de populariteit van online communicatie is er minder sociale controle, wat het risico op identiteitsdiefstal dan weer vergroot. Fraudeurs passen dus hun werkwijze aan om van de crisis te profiteren. Blijf voorzichtig voor verdachte berichten, zeker als ze gelinkt zijn aan de actualiteit.


Kan u een paar tips geven om zich te beschermen tegen phishing?


Als u de cursor van uw muis op een hyperlink plaatst, zónder erop te klikken, dan kan u zien waar de link heen leidt. Doe dat altijd voor u ergens op klikt. Open ook geen bijlages als u niet zeker bent van de afzender. Soms sturen fraudeurs e-mails vanaf een e-mailadres dat goed lijkt op een legitiem e-mailadres, maar passen ze die licht aan. Ze veranderen bijvoorbeeld de letter O naar het cijfer 0.
Wees op uw hoede als er meer dan 1 bestemmeling is, zeker als u de andere bestemmelingen niet kent. Bel gerust uw klanten of leveranciers op als ze u een e-mail sturen vanaf een e-mailadres dat u niet kent, of als ze iets ongewoons vragen. Is de e-mail een antwoord op een e-mail van u, dan kan u geruster zijn. Let vooral op als iemand u om persoonlijke gegevens vraagt of als u een onverwacht en ongevraagd bericht krijgt.


En als we een sms of een e-mail van de bank krijgen?


Deel uw geheime code of uw paswoord met niémand! Niet via de telefoon, e-mail, sms of chat. Banken zullen u nooit vragen om vertrouwelijke informatie! Dat geldt ook voor de codes van uw kaartlezer of uw Itsme-app. En hebt u twijfels, contacteer dan gewoon uw bankier. Hij of zij verifieert de afzender van het bericht graag samen met u.



 
 

Meer informatie


Tips om online fraude te vermijden (link naar nieuw te maken pagina belfius.be/fraude)