Door de Covid-19-crisis hebt u een heleboel ingrijpende maatregelen genomen. En denkt u ook al aan hoe u de komende maanden uw activiteit het best organiseert. Uw creativiteit, realiteitszin en ondernemerschap zijn hierbij uw belangrijkste troeven!

First things first


Eerst en vooral hebt u de veiligheid van uw medewerkers, uw klanten, en uw leveranciers in orde gebracht. Misschien kwam er een verplichte sluiting door de overheid? Als u op dezelfde of op kleinere schaal kon blijven werken, hebt u er alles aan gedaan om de ‘social distancing’ te verzekeren of telewerk voor uw werknemers mogelijk te maken. Voldoende contact houden met alle betrokken partijen blijft hierbij belangrijk.


Uw liquiditeit


Uw tweede bezorgdheid was waarschijnlijk de economische impact op uw zaak. Wat kunnen de gevolgen zijn voor uw kosten en inkomsten? Wat met uw cash management? Daarvoor een oplossing vinden zal in belangrijke mate uw crisisbestendigheid bepalen en uw kansen om uw zaak hierna weer op de rails te krijgen.

  • Durf creatief zijn
    • herbekijk uw stock of productiemogelijkheden
    • denk aan alternatieve bronnen voor inkomsten
    • pas uw business model of verkoopskanalen aan
    • geef ruimte aan initiatieven van uw medewerkers
  • Communiceer over uw initiatieven
    U kan de beste alternatieven bedenken om uw zaak draaiende te houden maar als uw klanten niet op de hoogte zijn, zal het u weinig opbrengen. Vooral online communicatie en social media zijn nu de geknipte manieren om uw klanten te betrekken bij wat u doet.

Aan de onkostenzijde kan u wellicht enkele niet noodzakelijke uitgaven (tijdelijk) stopzetten of herschikken. Verder kan u ook beroep doen op de steunmaatregelen van de overheid en van uw bank. Uw Business Banking-specialist zal u graag helpen om het financiële plaatje zo gezond mogelijk te houden. Aarzel dus zeker niet om contact met hem op te nemen.

Bereid u voor op de heropstart


Op een gegeven moment zal u uw activiteiten (geleidelijk) weer kunnen opstarten. We geloven echter niet dat alles weer meteen als vanouds zal zijn. De overheid zal richtlijnen of advies geven voor een geleidelijke heropstart. Zorg dus best dat u hierop voorbereid bent:

  • bekijk welke medewerkers nog op afstand kunnen blijven werken en wie terug kan komen
  • neem maatregelen om de werkplek veilig en hygiënisch te maken voor medewerkers en klanten
  • breng uw klanten tijdig op de hoogte van uw heropstart en van de maatregelen die u nam om hun gezondheid te garanderen
  • bekijk het plaatje aan de kant van uw leveranciers en de andere sectoren waarmee u een link hebt: kunnen zij ook opnieuw opstarten of kijkt u best uit naar alternatieve partners?

Kijk ook naar de verdere toekomst


Niemand gelooft nog dat de consument, de gezondheidszorg en de economie onveranderd uit deze crisis zullen komen. Nieuwe gewoontes die we onszelf razendsnel eigen hebben gemaakt, zullen blijven. Uw klant heeft zijn uitgaven aangepast, maakt andere keuzes en leert nieuwe kanalen kennen.

Afhankelijk van uw sector kan het wettelijke kader waarin u actief bent aangepast worden om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Ook wanneer u exporteert of importeert doet u er goed aan om u bij uw handelspartners of officiële instanties grondig te informeren over wat er in andere landen speelt in de nasleep van deze crisis.


Zorg dat u op de hoogte blijft, of beter nog: anticipeer

Probeer zo snel mogelijk te ontdekken welke trends de (r)evolutie in uw sector zullen bepalen. En pas u zo goed mogelijk hieraan aan. Hebt u advies nodig? Neem dan gerust contact op met uw Business Banking-specialist.