Centraal Aanspreekpunt (CAP)

Alle financiële instellingen in België zijn verplicht om bepaalde gegevens van hun klanten, samen met hun rekeningen en contracten, door te geven aan het Centraal Aanspreekpunt. Daarnaast moeten belastingplichtigen die onderworpen zijn aan de personenbelasting, zelf hun buitenlandse rekeningen melden aan het CAP.

Wat is het Centraal Aanspreekpunt?

Het CAP is een centrale databank, ondergebracht bij de Nationale Bank van België (NBB). Ze werd initieel opgericht om de taak van de belastingadministratie te vergemakkelijken bij de identificatie van financiële instellingen waar de belastingplichtige rekeningen aanhoudt of waarmee hij contracten afsloot.

Communicatie door de financiële instellingen

De Belgische financiële instellingen melden de identificatiegegevens van hun klanten aan het CAP, samen met de nummers van hun bankrekeningen en het bestaan van bepaalde contracten, zoals bijvoorbeeld hypothecaire kredieten, leningsovereenkomsten op afbetaling of overeenkomsten voor beleggings- en/of nevendiensten. De meldingsplicht slaat zowel op natuurlijke als op rechtspersonen, ongeacht of het Belgische of buitenlandse klanten zijn.

Sinds 2020 worden ook de data van toekenning en van intrekking van volmachten op rekening gemeld, net als de identificatiegegevens van de volmachthouders op rekeningen en natuurlijke personen die verrichtingen uitvoeren tegen contanten voor rekening van derden. Ook de overeenkomsten voor de verhuur van kluizen en bepaalde verrichtingen tegen contanten maken sindsdien deel uit van de melding. Deze rapportering gebeurt op doorlopende basis, namelijk binnen de 5 werkdagen nadat het te melden feit plaatsvond.

In 2022 was er opnieuw een uitbreiding van rapportering en sindsdien wordt volgende informatie ook gemeld:

  • de saldi van bank- en betaalrekeningen en de geglobaliseerde bedragen van beleggingscontracten en aanverwante contracten op 30/06 en 31/12;
  • de geglobaliseerde bedragen van levensverzekeringen op 31/12/.

Het CAP bewaart de meegedeelde gegevens 10 jaar lang.

Communicatie door de Belgische belastingplichtigen

Belastingplichtigen die onderworpen zijn aan de personenbelasting en die houder zijn van een rekening bij een buitenlandse financiële instelling, moeten het bestaan van die rekening vermelden op hun belastingaangifte, samen met het land waar ze de rekening openden. Ze moeten ook aangeven of het rekeningnummer werd meegedeeld aan het CAP. De belastingplichtigen zijn immers verplicht om deze informatie, inclusief de naam van de buitenlandse financiële instelling, zelf spontaan te melden aan het CAP.

Raadpleging door natuurljke en rechtspersonen

Elke betrokkene kan bij de Nationale Bank van België gratis inzage krijgen in de eigen gegevens die het CAP op zijn naam registreerde. Dit kan via een online raadpleging of door een schriftelijke aanvraag.

Rechtzetting van onjuiste gegevens

Als de door de bank gemelde gegevens onjuist zijn, heeft men het recht om een rechtzetting of verwijdering te vragen aan zijn financiële instelling, die dit moet aanpassen in zijn eigen bestanden en nadien de gecorrigeerde gegevens moet meedelen aan het CAP.

Raadpleging door informatiegerechtigden

Het CAP kan enkel geraadpleegd worden door bepaalde, expliciet bij wet aangeduide personen (‘informatiegerechtigden’) in het kader van een strikte procedure, en enkel in het kader van hun opdracht van algemeen belang. Het gaat om:

  • ​bepaalde ambtenaren van:
    • ​de FOD Financiën
    • de FOD Justitie
    • de Vlaamse Belastingdienst
  • ​​de notarissen voor de aangiften van nalatenschappen (via Fednot)
  • de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders op verzoek van de beslagrechter
  • de Cel voor Financiële Informatieverwerk​​​ing (CFI)

Meer informatie over het CAP kan u vinden in artikel 5.8 van het Algemeen Reglement der Verrichtingen of op de website van de NBB.