Wie zijn de winnaars van Covid-19?

2 juni 2020

Annelies Van Cauwenberge
Senior Macro Economist @Belfius


Véronique Goossens
Chief Economist @Belfius

Deel deze pagina:  

"Never let a good crisis go to waste," zei Winston Churchill ooit. De Covid-19 crisis maakt duidelijk dat bedrijven die reeds investeerden in de digitalisering en automatisering een voorsprong hebben en dus ook een grotere kans maken op overleven. Maar ook nu blijft investeren in onderzoek en ontwikkeling van essentieel belang voor bedrijven om hun concurrentievermogen te behouden. Covid-19 dwingt immers tot disruptieve innovatie omdat er nieuwe vraagstukken naar boven komen. Consumenten zoeken nieuwe producten of diensten die een oplossing kunnen bieden voor hun problemen. Zo kunnen ze interesse hebben in smart-devices of wearables die waarschuwen als de 1,5 meter sociale afstand niet wordt gerespecteerd. Bedrijven ontdekken dus nieuwe marktsegmenten of kunnen zelfs nieuwe markten aanboren. Digitalisering, automatisering en robotisering spelen hierbij een belangrijke rol.

We stellen de afgelopen maanden vast dat de digitalisering een versnelling hoger schakelt om de economie op korte termijn draaiende te houden. Nu telewerken in vele bedrijven de norm is en vergaderingen virtueel plaatsvinden, moesten bedrijven extra investeringen in capaciteit en authenticatie-software. Die extra kost wordt deels gecompenseerd door besparingen op bijvoorbeeld zakenreizen en werkruimte. Netwerkleveranciers, clouddiensten en communicatietools zoals Skype, Teams en Zoom profiteren duidelijk van deze digitale omschakeling. Maar ook zij staan nog voor uitdagingen op het gebied van beveiliging en privacy.

Een gebrek aan gegarandeerde privacy is ook een belangrijke reden waarom de virtuele zorg – bijvoorbeeld web-consultaties bij een arts - voorheen maar traag op gang kwam. Nu is die evolutie duidelijk in gang gezet. De virtuele zorg kan de druk op de gezondheidswerkers immers verminderen. Maar de evolutie in de gezondheidszorg is niet enkel digitaal. Bedrijven die werken aan vaccins en medicijnen zullen dankzij de pandemie een extra duw in de rug krijgen. Evenals de apparatuur-bouwers en leveranciers van medisch materiaal, aangezien ziekenhuizen mogelijk hun reservecapaciteit willen uitbouwen.

De coronacrisis zal ook tot een doorbraak leiden van de online-economie. De thuisbezorging van maaltijden via Just Eat Takeaway, Delivery Hero en HelloFresh, is tijdens de lockdown verdubbeld. Een permanente post-Covid 19 verschuiving ten nadele van traditionele restaurants is hier niet uitgesloten. Ook de e-commerce viert hoogdagen. Er moest zelfs extra personeel worden aangeworven om de bestellingen gebolwerkt te krijgen. Consumenten die vandaag het gemak ontdekken van online aankopen, blijven dit hoogstwaarschijnlijk in de toekomst ook doen. Webwinkels zoals Zalando, Bol.com en Amazon trekken niet alleen extra klanten aan, ze zien ook de gemiddelde boodschappenmand groeien.

Daarnaast krijgen de aanvoerketens ten gevolge van Covid-19 een ander gelaat. Om de continuïteit te garanderen, zullen globale aanvoerketens meer gediversifieerd worden om te vermijden dat onderdelen uitsluitend uit de lageloonlanden komen. Zo krijgen minder kostefficiënte fabrikanten opnieuw kansen, maar ook innovatieve producenten in 3D-printing kunnen een oplossing bieden voor bedrijven die hun bevoorrading lokaal willen houden.

Tot slot zullen de onvermijdelijke faillissementen of overnames van kleine bedrijven zorgen voor een verdere marktconcentratie. De overblijvers profiteren zo van de verminderde concurrentie en de uitbreiding van hun schaalvoordelen. Kleinere ondernemingen kunnen zich wapenen door niet vast te houden aan oude businessmodellen en hun innovatie niet alleen te richten op bestaande producten en processen. De winnaars zullen we vinden bij bedrijven die zich afvragen wat de post COVID-19 maatschappij nodig heeft. Gelukkig zien we zulke mind-set bij heel wat van onze lokale kampioenen.


Ons dossier over het coronavirus

Deel deze pagina:  

Deze informatie (en de eventuele bijgaande documenten) is louter bedoeld ter algemene informatie en vormt in geen geval een aanbod betreffende financiële, bank-, verzekerings- of andere producten en diensten, noch een beleggingsadvies.