De overheid probeert al jaren het Belgische wagenpark te vergroenen met fiscale maatregelen voor bedrijfswagens. Lees: hoe vervuilender, hoe minder fiscale gunsten. Vandaar dat bij bedrijven de trend is ingezet naar hybride, plug-inhybride en elektrische wagens. Vooral de plug-inhybrides (oplaadbare hybridevoertuigen) zijn de laatste tijd in trek. Blijven ze een goede keuze als u of uw werknemers dit jaar een nieuwe bedrijfswagen moeten kiezen?

Fiscaal aftrekbaar tot 100%


Koopt, huurt of least u dit jaar een echte plug-inhybride (PHEV), dan geniet u een fiscale aftrek van minstens 96% voor de kosten voor het beroepsgebruik van de wagen. En als u een PHEV met hoogstens 42 g/km CO2-uitstoot kiest, dan bedraagt het aftrekpercentage zelfs 100%.

Dat is dezelfde (maximale) aftrek als voor een volledig elektrische wagen. Een pak hoger dan bijvoorbeeld de aftrek voor een dieselwagen met een uitstoot van 175 g CO2/km. Die geniet de minimumaftrek van 50%, wat zo’n wagen fiscaal een stuk minder interessant maakt.

De brandstofkosten volgen hetzelfde aftrekpercentage als de wagen.


Overgangsbepalingen voor wagens aangeschaft vanaf 2023


Wil u de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen nog een jaartje uitstellen, dan moet u bij een aankoop, lease of huur vanaf 1 juli 2023 een en ander opnieuw berekenen. Het aftrekregime voor wagens met emissies die u aanschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 dooft immers stapsgewijs uit vanaf 2025 (aanslagjaar 2026).


MMI Tabel


Verder moet u er rekening mee houden dat de kosten voor benzine of diesel nog voor maximaal 50% aftrekbaar zijn als de PHEV na 31 december 2022 wordt aangeschaft. Zo wil men chauffeurs aanmoedigen om zoveel mogelijk elektrisch te rijden met hun hybride voertuig. De beroepskosten voor het gebruik van een volledig elektrische auto aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 blijven 100% fiscaal aftrekbaar.

Voor volledig elektrische wagens en andere wagens zonder uitstoot aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 januari 2027 blijft de fiscale aftrek op 100%. Daarna daalt ze stapsgewijs naar 67,5% in 2031, afhankelijk van het jaar van aankoop, lease of huur van het voertuig.

Om niet-emissievrije bedrijfswagens te ontraden ten slotte, zal de patronale solidariteitsbijdrage op zulke wagens besteld vanaf 1 juli 2023 sterk toenemen. De gebruikelijke solidariteitsbijdrage voor het betreffende jaar wordt dan vermenigvuldigd met 2,25 vanaf juli 2023, met 2,75 in 2025, met 4 in 2026 en met 5,5 vanaf 2027. Deze verhoging is niet van toepassing op volledig elektrische wagens, maar dus wel op (plug-in)hybrides.

Woon-werk en aantal kilometers?


Nog een factor om mee rekening te houden, is het aantal kilometers van het woon-werktraject of het aantal professionele kilometers dat u dagelijks rijdt. Woont u minder dan 50 km van uw werkplek en kan u daar laden? Dan is een plug-inhybride een evidente keuze. Om maximaal van de elektrische motor gebruik te maken, laadt u de wagen systematisch op waar mogelijk.

Wie dagelijks langere ritten maakt en moeilijk tussentijds kan opladen, kiest vanuit ecologisch standpunt wellicht beter voor een volledig elektrische wagen.


Terugbetaling van elektriciteitskosten voor het thuis opladen van het voertuig


Wie elektrisch rijden zegt, zegt opladen. Een plug-inhybride heeft een beperkte accu en kan via een gewoon stopcontact thuis worden opgeladen. Stel dat de werkgever de energiekosten voor het opladen van het voertuig vergoedt, dan heeft de werknemer een intelligente laadkabel nodig die het stroomverbruik registreert. De meeste werkgevers bieden ook een laadkaart waarmee de bestuurder kan laden aan openbare oplaadpunten.

Volgens de minister van Financiën is er geen belastbaar voordeel van alle aard bij het privé opladen van elektrische wagens en bij de installatie van een laadpaal of homecharger onder de volgende cumulatieve voorwaarden:

1. De homecharger of laadpaal beschikt over een specifiek communicatiesysteem dat aan de werkgever de hoeveelheid opgeladen elektriciteit doorgeeft.
2. De car policy voorziet in de terugbetaling van de met de homecharger getankte elektriciteit.

Als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, is er geen fiscale rechtszekerheid.


Laadpaal op het werk


Ook een belangrijk gegeven: kunnen opladen op de werkplek. Ondernemingen die voor 31 december 2022 in een nieuw vast laadstation investeren, kunnen onder voorwaarden rekenen op een verhoogde kostenaftrek (verhoogde afschrijvingen) van 200 procent. Tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024 bedraagt de aftrek nog 150 procent.

Een van de voorwaarden is dat het laadstation lang genoeg toegankelijk is voor derden. Bovendien moet het laadstation worden gekoppeld aan een digitaal beheerssysteem dat de laadtijd en het laadvermogen kan sturen, dat meldingen over het effectieve laadvermogen en statusmeldingen kan terugsturen, en dat deze verbinding vrij ter beschikking stelt aan de gebruikers.


Conclusie


Een plug-inhybride kan een interessante opstap zijn naar volledig elektrisch rijden, waar veel Belgen nu nog wat onzeker over zijn. Dit jaar is het zeker nog fiscaal interessant om een plug-inhybride bedrijfswagen te kopen, te huren of te leasen. Dat kantelt vanaf 2023 in het voordeel van de volledig elektrische wagen.


Bovenstaande informatie kan niet beschouwd worden als een juridisch of fiscaal advies, en geldt enkel als informatie. Voor meer details over alle aspecten van de huidige en toekomstige fiscaliteit, die erg complex is en bovendien regelmatig wijzigt, raden we u aan uw boekhouder of fiscalist te raadplegen.