Hoe start ik een eigen boekhoudkantoor op?

Uw klanten zijn op zoek naar een unieke partner die hen oplossingen kan bieden voor hun behoeften op fiscaal, bedrijfs- en sociaalrechterlijk vlak. Daardoor evolueert uw beroep meer en meer naar een raadgevende functie.

U verdiept zich dus best in manieren om met collega’s samen te werken, met het oog op de samensmelting van verschillende boekhoudkundige competenties. De diversifiëring van uw activiteit kan bijdragen aan een duurzame rentabiliteit van uw kantoor.

Alleen werken of zich associëren met andere collega’s?

Wilt u de alsmaar complexere vragen van uw klanten nog beter kunnen beantwoorden en vraagt u zich af of u dan best alleen werkt of geassocieerd?

  • Voor- en nadelen

    In een associatie werken Alleen werken

    Voordelen

    Diepgaande specialisering mogelijk Persoonlijke betrokkenheid bij al uw opdrachten
    Grotere beschikbaarheid voor uw klanten Hechte relaties met uw klanten
    Dankzij de gemeenschappelijke middelen minder uitgaven voor uitrusting (materieel, software enz.), snellere uitvoering van de opdrachten Persoonlijke aanpak van problemen
    Optimalisatie van de lasten Eenvoudig beslissingsproces
    Groter netwerk Geen verantwoording af te leggen aan collega’s

    Nadelen

    Meer potentiële bronnen van slecht functioneren, bv. slechte verstandhouding tussen vennoten Professioneel isolement
    Verantwoording moeten afleggen aan collega’s Moeilijkheden om alle vragen van al uw klanten te beantwoorden
    Strikte verdeling van de dossiers: 1 klant/medewerker Moeilijkheden om alle verplichtingen tijdig na te komen
    Onevenwicht in de baten en lasten Beperkte investeringen bij gebrek aan middelen
    Continuïteit bij langdurige afwezigheid

  • Administratieve stappen

    Aangepaste oplossingen om tegen de minste kost op te starten

    Bij de opstart van uw boekhoudkantoor is de beroepsfederatie uw ideale partner. Ze zorgt ervoor dat u zo snel mogelijk van start kunt gaan. Maar aan het administratieve luik zit ook een bancair kantje: de allereerste stap is het openen van een professionele betaalrekening. Daarna gaat u best even na wat u allemaal nodig hebt om uw dagelijkse verrichtingen makkelijk uit te voeren.

    • Een interessant gamma professionele betaalrekeningen
    • Een gratis online bankdienst met Belfius Direct Net voor professionelen: een online tool waarmee u op afstand uw dagelijkse verrichtingen kunt beheren. Als boekhouder/accountant kunt u ook de verschillende mandaten van uw klanten gemakkelijk beheren.

      Aangepaste oplossingen voor boekhouders/accountants

    • Mobile
    • Betaalautomaten
    • Apps
      • CODA: dagelijks elektronisch overzicht van de saldi van en de verrichtingen op uw betaal-, spaar- en termijnrekeningen. Uw boekhoudprogramma herkent elke verrichting in dit overzicht en kan ze aan de hand van unieke codes boeken. De verwerking van uw uitgaven en inkomsten gebeurt dus automatisch.
      • Xpenditure: app waarmee u uw onkostennota’s (btw-bonnetje, kassaticket …) kunt digitaliseren en automatisch online verwerken door er simpelweg een foto van te nemen met uw smartphone, tablet of scanner.
    • Hulp nodig bij de uitwerking van uw businessplan? Download hier onze tool!
  • Hoe mijn professionele investeringen financieren?

    Bij elk type investering hoort een aangepaste kredietformule:

    • een installatiekrediet voor de aankoop van een pc, meubels enz.;
    • een woonkrediet voor de aankoop en inrichting van uw boekhoudkantoor;
    • een investeringskrediet of leasing voor de aankoop of de verhuur/verkoop van een wagen.

    Neem contact op met uw Business Banking-specialist om samen te bepalen welke formule het meest geschikt is voor uw kabinet. Aan de scherpste prijs.

Als starter kunt u exclusief bij Belfius een gratis waarborg genieten! Ontdek hier de voorwaarden om er gebruik van te kunnen maken !