Dringend digitaal talent gezocht

22 februari 2021

Annelore Van Hecke
Senior Macro Economist @Belfius


Véronique Goossens
Chief Economist @Belfius

Deel deze pagina:    
  • België is een topland in robotisering en automatisering, maar niet alle bedrijven kunnen mee
  • Ook qua e-commerce scoren we internationaal goed, maar de online verkoop aan de consument loopt achter
  • We hebben dringend meer digitale vaardigheden nodig op onze arbeidsmarkt

De Belgische ondernemingen behoren tot de best presterende van de Europese Unie wat betreft de robotisering van de industrie. Ze behoren zelfs tot de Europese top-3 inzake het gebruik van softwarepakketten voor bedrijfsprocessen en het beheer van klantenrelaties en ze lopen ook voorop bij het gebruik van big data. Tot zover het goede nieuws dat we uit het jaarverslag van de Nationale Bank halen. De instelling wijst er evenwel op dat de kloof tussen de koplopers – doorgaans grote ondernemingen – en de achterblijvers steeds groter wordt. Als we onze productiviteit willen opkrikken – en dat is echt nodig – dan zullen deze technologieën in àlle bedrijven moeten doordringen.

Voor die ruimere verspreiding van digitale tools is de scholing van arbeidskrachten cruciaal. Helaas zitten we daar met een probleem. Het aandeel Belgen met een ICT-diploma ligt onder het gemiddelde van de EU én onze buurlanden. Ondernemingen en overheid kunnen dus best werk maken van hogere opleidingsinspanningen zodat veel meer werknemers met die technologieën kunnen werken. Ondanks alle federale en regionale initiatieven om deze lacune op de arbeidsmarkt weg te werken, zien we geen substantiële verbetering, zo stelt de Nationale Bank.

Ook in e-commerce of online verkoop is België bovengemiddeld goed, maar dan gaat het vooral om verkopen tussen bedrijven onderling of van ondernemingen aan de overheden – deze vertegenwoordigen 80% van de online omzet van Belgische bedrijven. Online verkoop aan consumenten heeft dan weer een grote historische achterstand in te halen. In België domineren de grote buitenlandse online verkoopplatformen de markt, zoals Bol.com, Coolblue, Zalando en Amazon. Eén van de redenen is dat de arbeidskosten voor nachtwerk en zondagswerk in België hoger zijn dan in onze buurlanden. De crisis en de sterke toename van online verkopen, samen met het pleidooi om lokaal te kopen, bieden echter ook kansen aan Belgische ondernemingen.



We hebben alleszins het geluk dat ons land beschikt over een hoogwaardige digitale infrastructuur. Hierdoor kon ons internetnetwerk de zware belasting ten gevolge van de crisis goed opvangen. Jammer is wel dat we nog geen gecoördineerde strategie van de gewesten zien voor de uitrol van het 5G-netwerk. De uitrol van 5G kan een echte katalysator zijn voor de digitalisering van de economie.

Die digitalisering is een van de speerpunten in het herstelbeleid. De overheid plant hierin grote investeringen, ook onder impuls van het EU-herstelfonds. We hebben er dus allemaal belang bij om onze digitale skills te ontwikkelen en morgen mee te zijn met de nieuwe economie.

Deel deze pagina: