Vragen & Contact

Meest gestelde vragen

  • Wat is de BIC-code of SWIFT-code van mijn Belfius-rekening ?

    De BIC-code (of soms ook SWIFT-code genoemd) van Belfius Bank is : GKCCBEBB.

    De BIC (Bank Identification Code) is een unieke code die één welbepaalde bank identificeert. De BIC-code bestaat meestal uit 8 tekens (soms 11).


    Tips
    • Wenst u een internationale overschrijving te doen? Vraag steeds de BIC-code  van de begunstigde.
    • Op de site van de Nationale Bank van België vindt u de BIC-code van alle financiële instellingen die in België gevestigd zijn.
    • U verwacht een internationale storting op uw rekening? Communiceer uw eigen IBAN en BIC-code (GKCCBEBB). Zo heeft u een grotere garantie dat de betaling snel wordt uitgevoerd.
  • Hoeveel kost een geldopvraging of een betaling met mijn kaart in het buitenland?

    Een geldopvraging met uw kaart kost ...

    In de Europese SEPA*-zone met euro als nationale munt
    • met uw debetkaart : gratis (behalve voor een Classic-rekening : € 0,50/transactie).
      Wanneer u een geldopvraging doet aan een buitenlandse automaat ("ATM") kan de lokale bank een bijkomende kost aanrekenen voor het gebruik van het toestel. Deze kost (access fee) kan een vast bedrag zijn, maar ook een percentage op het opgenomen bedrag met een minimum kost.
    • met uw krediet- of prepaid kaart :  € 5,00 + 1 % van het opgenomen bedrag.
      Volgende voorbeeldbedragen geven u een idee van de kosten:
          Geldopvraging van     Minimale kost 
          € 50                          € 5,50 
          € 
      100                        € 6,00  
          € 
      500                        € 10,00
    Buiten de SEPA*-zone of in de SEPA-zone maar in een andere munt dan de euro
    • met uw debetkaart :
      • € 5,00
      • Indien verrichting in vreemde munten: een wisselmarge van 1,5 % t.o.v. de referentiewisselkoers van de ECB voor een conversie in euro.
      • Volgende voorbeeldbedragen geven u een idee van de kosten:
            Geldopvraging van     Minimale kost
             $ 
        50                         € 5,00  
             $ 
        100                       € 5,00  
             $ 
        500                       € 5,00                   
    • met uw krediet- of prepaid kaart :
      • € 5,00
      • + 1 % van het opgenomen bedrag
      • Indien verrichting in vreemde munten: een wisselmarge van 1,5 % t.o.v. de referentiewisselkoers van de ECB voor een conversie in euro.
      • Wanneer u een geldopvraging doet aan een buitenlandse automaat ("ATM") kan de lokale bank een bijkomende kost aanrekenen voor het gebruik van het toestel. Deze kost (access fee) kan een vast bedrag zijn, maar ook een percentage op het opgenomen bedrag met een minimum kost. 
      • Volgend voorbeeld voor een geldopvraging in dollar geeft u een idee van de kosten:
        Indicatieve kost voor een geldopvraging van $ 100 (fictieve wisselkoers 0,90): € 7,25


    Een betaling met uw kaart kost ...

    In de Europese SEPA*-zone

    Gratis , voor al uw kaarten (debet-, krediet-, prepaid kaart).
    Buiten de SEPA*-zone of in de SEPA-zone maar in een andere munt dan de euro
    • met uw debetkaart :
      • € 0,50
      • Indien verrichting in vreemde munten: een wisselmarge van 1,5 % t.o.v. de referentiewisselkoers van de ECB voor een conversie in euro.
      • Volgende voorbeeldbedragen geven u een idee van de kosten:
            Geldopvraging van     Minimale kost
             $ 
        50                         € 0,50
             $ 
        100                       € 0,50
             $ 
        500                       € 0,50
    • met uw krediet- of prepaid kaart :
      • Gratis
      • Indien verrichting in vreemde munten: een wisselmarge van 1,5 % t.o.v. de referentiewisselkoers van de ECB voor een conversie in euro.

    * De SEPA-zone omvat vooral de lidstaten van de Europese Unie, Ijsland, Noorwegen, Liechtenstein, Zwitserland en Monaco.
    Voor meer info over de tarieven en rentevoeten, klik hier.
    Voor meer info over de wisselkoersen van vreemde munten, klik hier.

  • Hoe annuleer ik een overschrijving?

    Annulatie van een overschrijving met een datum in de toekomst (memodatum).  U kan deze annuleren tot de dag die zijn uitvoeringsdatum vooraf gaat .
     
    • Via Belfius Direct Net
      • via Mijn Producten > Verrichtingen > Transacties opvolgen    > Start hier
      • selecteer de rekening van de opdrachtgever
      • zoek de gewenste overschrijving, met de status Uitgesteld
      • via Selecteren kies Annuleren
      • onderteken met uw kaartlezer.
    • Via Belfius Mobile / Tablet
      • Mijn rekeningen & kaarten
      • selecteer de gewenste rekening
      • ga naar het tabblad Toekomst
      • zoek de te annuleren verrichting en klik op de 3 puntjes rechtsboven bij de verrichting
      • klik op Verwijderen.
    Annulatie van een overschrijving in afwachting wegens onvoldoende beschikbaar
     
    Hoe de overschrijving annuleren?
    • Via Belfius Direct Net
      • via Mijn Producten > Verrichtingen > Transacties opvolgen    > Start hier
      • selecteer de rekening van de opdrachtgever
      • zoek de gewenste overschrijving, met de status Uitgesteld
      • via Selecteren kies Annuleren
      • onderteken met uw kaartlezer.
    • Via Belfius Mobile en Belfius Tablet
      • Mijn rekeningen & kaarten
      • selecteer de gewenste rekening
      • ga naar het tabblad Toekomst
      • zoek de te annuleren verrichting en klik op de 3 puntjes rechtsboven bij de verrichting
      • klik op Verwijderen.
    Annulatie van een uitgevoerde overschrijving.  U contacteert best de begunstigde om de terugbetaling te vragen.
  • Hoe wijzig ik de limiet van mijn kredietkaart?

    Via Belfius Direct Net
    Klik op Kaarten > Kaart Beheren > via de knop Wijzigen komt u in het aanpassingsmenu.

    Er zijn verschillende limieten: 

    • de basiskaartlimiet: om de huidige kaartlimiet aan te passen (is zonder einddatum). 
    • de tijdelijke limiet: om de huidige kaartlimiet voor een periode van maximum 3 maanden aan te passen( vb. voor uw vakantie).
    • de recurrente tijdelijke limiet: om jaarlijks de tijdelijke limiet aan te passen gedurende dezelfde periode (vb. jaarlijkse verhoging van uw kaartlimiet voor juli.
    Via de apps Belfius Mobile of Tablet
    • In het menu Mijn rekeningen & kaarten, selecteer een kredietkaart > klik op de 3 puntjes in de rechterbovenhoek, vervolgens op Limiet beheren
    • Vul uw nieuw limietbedrag in.
    • Bevestig uw aanvraag via de knop Bevestigen.
    Via uw kantoor

    U kan steeds terecht in uw Belfius-kantoor.

    Telefonisch

    Contacteer Belfius Connect op 02 222 12 02 van maandag tot vrijdag van 8 tot 22 uur, op zaterdag van 9 tot 17 uur. De aanvragen tot wijziging worden door Belfius de volgende bankwerkdag verwerkt.

  • Kan ik mijn kaarten (debet, krediet en prepaid) in het buitenland gebruiken?

    U bepaalt zelf voor welke geografische regio’s (Europa, Azië,... ) u het gebruik van uw debet-, krediet- en prepaid kaart toelaat.
     
    Standaardinstelling per type kaart
    • Debetkaart : enkel Europa
    • Krediet- en prepaid kaarten : wereldwijd

    U past deze instellingen eenvoudig aan via  
    • Belfius Mobile app : Meer > Instellingen > Kaarten beheren> Selecteer een kaart > Gebruik in buitenland
    • Belfius Direct Net : Kaarten > Kaart beheren > Kaart gebruik
    • Belfius Connect : contacteer ons op +32 (0)2 222 12 02 van maandag tot vrijdag van 8 tot 22u en zaterdag van 9 tot 17u.
    • Uw Belfius-kantoor .
     
    Opgelet, activatie van de geografische zones buiten Europa* voor een debetkaart is mogelijk tot maximaal 90 dagen.

    Geografische regio's die u kunt kiezen   

    • Europa 
    • Wereldwijd*
    • Verenigde Staten van Amerika*
    • Afrika*
    • Azië*
    • Centraal-Amerika en rest van Noord-Amerika*
    • Oceanië*
    • Zuid-Amerika*

    Volgende info zal u mogelijk ook interesseren:

Een vraag over een kredietkaart, prepaidkaart of overschrijvingen?

Wat bij verlies of diefstal? Hoe uw saldo bekijken? Wat kost een geldopname in het buitenland? Hoe de limiet van uw kredietkaart verhogen of uw prepaidkaart opladen? Welke kaart past u het best? Hoe een overschrijving annuleren of wat kost een overschrijving naar het buitenland?

Stel uw vragen via Messenger aan Bbot.

Bbot is er om u te helpen, altijd en overal.

Dringend

Verzekering Assistance

02 762 77 00

In het buitenland?

Vragen en antwoorden

...

Uw Belfius kantoor

{{name}}

Uw exclusieve diensten

Als Belfius Wealth Management klant maakt u gebruik van bijkomende exclusieve diensten.

{{imageTitle}}

{{name}}

{{subTitle}}

Blokkeer de kaart onmiddellijk via Card Stop Online!


Blokkeer nu


Klacht


Onze dienst klachtenbeheer, de Negotiator Claims en de ombudsman zijn er om u te helpen.

.

Hoe een klacht indienen?