Tips van de Negotiator

Hierna vindt u enkele nuttige tips van de Negotiator die kunnen helpen bepaalde problemen te voorkomen.

  • Beleggingen

    • Het is aangeraden zich goed te informeren over de risico’s verbonden aan een beleggingsproduct, de beleggingshorizon over het al dan niet bestaan van een kapitaalwaarborg en over de kosten.
    • Het borderel aandachtig te lezen alvorens te ondertekenen en na te gaan of men alle gegevens begrijpt.
    • De evolutie van de portefeuille regelmatig te volgen en bij problemen onverwijld contact op te nemen met de financiële instelling.
    • Goed voor ogen te houden dat een hoog rendement meestal met een groot risico gepaard gaat.
    • In geval van regelmatige opnemingen van een kapitaal, zich hoeden voor al te optimistische rendementsvooruitzichten en er zich van bewust te zijn dat dit een invloed heeft op het rendement.
  • Spaarrekening

    In geval van een grote geldafhaling navraag te doen omtrent de gevolgen voor de aangroei- of getrouwheidspremie.

  • Lopende rekeningen en betalingen

    • De tarievenlijst goed raadplegen alvorens een minder voorkomende verrichting uit te voeren, zowel nationaal als internationaal.
    • Gaat het om een dringende betaling, dan moet men zich informeren omtrent de uitvoeringstermijn.
    • Steeds zorgen voor voldoende saldo om alle lopende verrichtingen uit te voeren.
  • Debet- en kredietkaarten

    • Nooit de geheime code op uw kaart noteren, noch op enig ander document dat u bewaart in uw portefeuille.
    • Geen gemakkelijk te achterhalen code gebruiken zoals bijvoorbeeld uw geboortedatum.
    • Cardstop verwittigen bij de minste anomalie (070 344 344).
    • Code intikken met de nodige discretie. Uw vrije hand gebruiken om het klavier te bedekken.
    • In geen enkel geval uw kaart door een derde laten gebruiken, wat ook de reden moge zijn.
  • Valse overschrijvingen

    • Overschrijvingsformulieren zorgvuldig bewaren achter slot.
    • Geen formulieren via de post versturen. Gebruik bij voorkeur Self-Service banking of Belfius Direct Net.
    • Bij het deponeren van formulieren in het kantoor, buiten de openingsuren, een hiervoor bestemde  brievenbus gebruiken.
  • Frauduleuze en betwiste geldafhalingen

    • De bank onmiddellijk op de hoogte brengen van diefstal van de identiteitskaart.
    • De bank onmiddellijk op de hoogte brengen van elke wijziging van uw persoonlijke gegevens (huwelijk, scheiding, verhuizing,…).
  • Bij vergissing uitgevoerde betalingen

    Nooit een tweede betaling doen zonder zich ervan te vergewissen dat de eerste bij vergissing uitgevoerde betaling wel degelijk is vernietigd.

  • Vervalste cheques

    • Waakzaam zijn voor oplichters wanneer via internet met een onbekende wordt onderhandeld.
    • Nooit een terugbetaling doen of goederen afleveren aan een onbekende vooraleer de cheque definitief is geïnd.
  • Betaling van een onverschuldigd bedrag

    Wanneer een onverschuldigd bedrag op een rekening wordt gestort, moet men de bank daarvan op de hoogte brengen en mag dat geld niet worden gebruikt.

  • Commerciële acties

    Zich goed informeren omtrent de exacte voorwaarden van een lopende campagne om de commerciële voordelen ervan te kunnen genieten, een reglement kan opgevraagd worden.

  • Rekeninguittreksels

    Rekeninguittreksels nakijken. Vergissingen of anomalieën moeten zo snel mogelijk schriftelijk aan de bank gemeld worden.