De kredietdossiers van uw klanten efficiënter afhandelen

Hoe te werk gaan?

  • Uw initiatieven ten aanzien van uw klanten

    Ontdek hier onze tips om de kwaliteit van het kredietdossier te verhogen en tijd te winnen voor de voorbereiding en aanvaarding ervan.

    • Bereid het kredietdossier samen met uw klant voor.
      • Omschrijving van zijn onderneming, zijn persoon en ervaringen, zijn activiteit, zijn cijfers.
      • Wat is zijn ondernemingsproject en zijn financieringsbehoefte?
      • Wat is zijn terugbetalingscapaciteit?
      • Hoeveel eigen middelen brengt hij in (25 à 30 % is de algemene regel)?
      • Welke waarborgen heeft hij (50 % van het project dekken is een eerste richtlijn)?
    • Evalueer samen met uw klant zijn financieel plan en onderzoek de verschillende alternatieven om zijn project te financieren:
      • met eigen middelen, en in welke mate;
      • met externe middelen, bv. via crowdfunding, leasing, commercial finance;
      • met de hulp van publieke overheden;
      • met een bancaire financiering.
    • Bespreek met uw klant wanneer hij een antwoord wil.

    Let op: u houdt best rekening met uw werklast en die van uw Business Banking-specialist. Informeer in elk geval bij hem naar een realistische timing, die aanvaardbaar is voor beide partijen.

  • Hoe helpt de Business Banking-specialist u?

    U wilt een professionele gegevensuitwisseling, de beste financieringsformules voor uw klant, de goedkeuring van zijn aanvraag en een snelle uitkering van de verleende bedragen? Hiervoor kunt u rekenen op uw Business Banking-specialist.

    • Vóór de indiening van het kredietdossier:
      • geeft hij u advies over de inhoud en de vorm, bv. liever enkele duidelijke pagina’s dan tientallen pagina’s die niets zeggen over de doelstellingen, geen betrouwbare cijfers bevatten en onrealistische hypotheses weergeven;
      • maakt hij een eerste screening van de kredietaanvraag om de slaagkansen te optimaliseren. Op die manier krijgt u inzicht in de kredietpolitiek van de bank en de mate waarin uw ingediend dossier voldoende aanvaardbaar is;
      • evalueert hij samen met u de ‘rating’ van uw klant. Dit beïnvloedt immers de prijs van het krediet – en zelfs de kredietbeslissing . Hij geeft ook mee aan welke elementen u en uw klant kunnen werken om die rating te verbeteren;
      • bespreekt hij met u de meest geschikte kredietformule. Vooral de financiering van starters en de overname van aandelen vergen verhoogde aandacht. Belfius heeft experten voor family buy-outs en medische beroepen.
    • Na de indiening van het kredietdossier:
      • brengt hij u regelmatig op de hoogte van de vooruitgang van het dossier;
      • bezorgt hij u duidelijke feedback over het resultaat, welke de beslissing ook is. Zo leert u de gedetailleerde uitleg van de beslissing kennen, zodat u dit samen met uw klant kunt bespreken.
    • In het algemeen:
      • plant hij jaarlijks 1 tot 2 gesprekken met u, om de samenwerking te bespreken;
      • laat hij u mee genieten van zijn netwerk.

Meer weten over onze dossiers?