Klantenservice belfius

Wat doet u als u een verdachte e-mail, sms of oproep ontvangt?

Detail

Fraudeurs sturen soms valse e-mails of sms-berichten in naam van Belfius of een andere organisatie. Dit noemen we phishing.
U hebt een bericht ontvangen dat u niet vertrouwt? Meld dit dan meteen. Zo voorkomt u fraude. 
 
Deze berichten:
 
  • Klinken dringend of alarmerend (bijvoorbeeld 'uw toegang tot online bankieren vervalt').
  • Bevatten meestal een link naar een formulier.
  • Vragen om persoonlijke gegevens zoals uw kaartnummer, geboortedatum of telefoonnummer.
Klik nooit op de link. U komt dan op een valse website die lijkt op die van Belfius of de organisatie in kwestie.
 
De fraudeurs kunnen u daarna opnieuw contacteren. Ze doen zich voor als medewerkers van Belfius of een andere organisatie. Ze proberen:
 
  • Uw kaartgegevens te verkrijgen (zoals uw geheime code).
  • U te vragen om uw kaartlezer te gebruiken om aanmeldcodes te krijgen.
  • U te overtuigen om geld over te schrijven naar een zogenaamde 'veilige' rekening.
Ga hier nooit op in. Dit zijn pogingen tot fraude.
 
Twijfelt u aan een bericht? Meld het meteen:
 
 
Zo meldt u een phishingbericht:
 
  • Phishing-e-mail: 
    • Stuur de originele mail door.
  • SMS
    • Maak een schermafbeelding waarop de link zichtbaar is.
Toch gegevens doorgegeven? Klik op deze link om te lezen wat u best doet
 
Belfius zal u, zoals elke financiële instelling, NOOIT per e-mail of telefoon om vertrouwelijke informatie vragen! Belfius vraagt u ook nooit om transacties uit te voeren met uw kaartlezer.

Meer info? Klik op deze link voor tips en tricks om fraude te herkennen en te voorkomen.