Klantenservice belfius
Wat doet u als u een verdachte e-mail, sms of oproep ontvangt?
Detail
Fraudeurs sturen soms valse e-mails of sms-berichten in naam van Belfius of een andere organisatie. Dit noemen we phishing.
U hebt een bericht ontvangen dat u niet vertrouwt? Meld dit dan meteen. Zo voorkomt u fraude.
Deze berichten:
Klinken dringend of alarmerend (bijvoorbeeld 'uw toegang tot online bankieren vervalt').
Bevatten meestal een link naar een formulier.
Vragen om persoonlijke gegevens zoals uw kaartnummer, geboortedatum of telefoonnummer.
Klik nooit op de link.
U komt dan op een valse website die lijkt op die van Belfius of de organisatie in kwestie.
De fraudeurs kunnen u daarna opnieuw contacteren. Ze doen zich voor als medewerkers van Belfius of een andere organisatie. Ze proberen:
Uw kaartgegevens te verkrijgen (zoals uw geheime code).
U te vragen om uw kaartlezer te gebruiken om aanmeldcodes te krijgen.
U te overtuigen om geld over te schrijven naar een zogenaamde 'veilige' rekening.
Ga hier nooit op in. Dit zijn pogingen tot fraude.
Twijfelt u aan een bericht? Meld het meteen:
E-mail in naam van Belfius:
phishing@belfius.be
E-mail in naam van Visa:
phishing@visa.com
E-mail in naam van Mastercard:
stopIT@mastercard.com
E-mail in naam van Wero, Payconiq of EPI:
phishing_alert@epicompany.eu
E-mails van andere organisaties:
verdacht@safeonweb.be
Zo meldt u een phishingbericht:
Phishing-e-mail:
Stuur de originele mail door.
SMS
Maak een schermafbeelding waarop de link zichtbaar is.
Toch gegevens doorgegeven?
Klik op deze link om te lezen wat u best doet
.
Belfius zal u, zoals elke financiële instelling, NOOIT per e-mail of telefoon om vertrouwelijke informatie vragen! B
elfius vraagt u ook nooit om transacties uit te voeren met uw kaartlezer.
Meer info?
Klik op deze link voor tips en tricks om fraude te herkennen en te voorkomen
.