Voor uw veiligheid:
let op voor phishing!

White-line

 

 

Phishing? Fraude? Loopt u een beetje verloren?

Een woordje uitleg...

Phishing, afgeleid van het Engelse woord 'fishing', betekent 'vissen naar persoonlijke gegevens’. Een vorm van internetfraude om persoonsgegevens te bemachtigen. Waarna deze gegevens worden gebruikt om toegang te krijgen tot de onlinetools van de klant (bankapps bijvoorbeeld of sociale kanalen/media).

Bij phishing probeert de fraudeur het doelwit te verleiden tot het uitvoeren van een bepaalde actie (persoonlijke info doorgeven, een transactie uitvoeren… ). Phishingberichten (vaak e-mails, valse webpagina’s, sms’en, telefonische oproepen) lijken van een officiële instantie te komen (bv. de bank die een verdachte transactie heeft opgemerkt of Microsoft dat een probleem met de computer van het doelwit meldt), of van iemand die u kent om zo vertrouwen te winnen. Die sms, webpagina of e-mail bevat een link waarop de fraudeur uitnodigt te klikken om gegevens in te vullen of malware te installeren waarmee hij de controle over het systeem kan overnemen. Als het slachtoffer persoonsgegevens doorgeeft, belt de oplichter hem/haar op om hem/haar een betaling te doen uitvoeren.

Fraude is de algemene term/verzamelnaam voor oplichting waaronder phishing. Doel: het slachtoffer psychologisch manipuleren en beïnvloeden om handelingen te verrichten die hij of zij normaal niet zou doen. Voorbeelden? Fraude via de website 2dehands.be, WhatsApp, hulpvraagfraude, vriendschapsfraude, boilerroom, factuurfraude, CEO-fraude, overschrijvingsfraude, e-ID-fraude…

Bent u slachtoffer
van een phishing-aanval?

Samen kunnen we phishing bestrijden. We doen er alles aan om uw veiligheid en die van uw verrichtingen te verzekeren. En u kan zelf ook meehelpen, door ons verdachte berichten meteen te melden.

Hebt u een verdachte e-mail, sms of
telefonische oproep ontvangen?

BELANGRIJK

Telefoon, e-mail, sms, chat... Geef nooit een code door, of het nu uw geheime code is, uw paswoord, of een code gegenereerd door uw kaartlezer of uw itsme-app. Vergeet niet dat we u nooit naar vertrouwelijke informatie vragen via e-mail of telefoon. Dit kan enkel via onze beveiligde kanalen (uw app en Belfius Direct Net).

Lijkt dit bericht van Belfius te komen? Laten we samen phishing bestrijden. Volg onze tips!

  • Allereerst afspraak in uw Belfius-app of Belfius Direct Net waar u een passende oplossing voor uw probleem zal vinden.

  • Bekijk gerust de FAQ 'Fraude' voor meer details. En volg de instructies...

Lees hier de instructies

Denkt u een phishing e-mail ontvangen te hebben vanwege Visa of Mastercard®? Of is er sprake van misbruik van uw kredietkaart?

Ziet u een verdachte betaling op uw rekening? Of denkt u een phishing e-mail ontvangen te hebben die uw Visa of Mastercard® viseert?

Lees hier de instructies

Het bericht lijkt van een andere instelling te komen

Lijkt het bericht van een andere (financiële… ) instelling te komen, stuur dan een mail naar verdacht@safeonweb.be.

En in alle andere gevallen:

In alle andere gevallen waarin u het slachtoffer bent van online fraude: doe zeker aangifte bij de politie. De politiediensten werken nauw samen met de Federal Computer Crime Unit.

Stuurt een naaste u een bericht?

Krijgt u een bericht van een vriend zogezegd in moeilijkheden die u een dringende overschrijving vraagt? Contacteer die persoon dan autonoom: via een ander kanaal dus dan het ontvangen bericht. Zo weet u meteen waar u aan toe bent.

 

Hoe uw kaart blokkeren via
Card Stop?

Volg onze tutorial.

Als u denkt slachtoffer te zijn van phishing/fraude, raden we u aan al uw kaarten (debet- en kredietkaarten) te blokkeren via Card Stop.