De metaverse-economie komt eraan

27 juni 2022

Frank Maet
Senior Macro Economist @Belfius


Véronique Goossens
Chief Economist @Belfius

Deel deze pagina:  

Nu we weten wat de metaverse is , rijst de vraag, hoe zal die de economie veranderen?


Steeds meer bekende merken investeren in metaverse-projecten en technologie.


Techreuzen als Facebook/Meta, Apple en Microsoft pompten al vele miljarden dollars in de metaverse, maar ook heel wat bedrijven buiten de technologiesector willen de trein niet missen. Zo gaat American Express een dienstverlening op poten zetten om geld over te zetten naar het digitale universum. Ook de investeringsbank JP Morgan heeft al zijn eerste stappen gezet. Dit jaar opende de bank een virtuele lounge in Decentraland, een computerspel dat draait op blockchaintechnologie. Niet alleen de financiële sector heeft interesse. Dichter bij huis, heeft Carrefour ‘land’ gekocht in The Sandbox, een andere virtuele gamewereld. Concrete projecten heeft de Franse supermarktketen nog niet, maar op die manier kan Carrefour vanop de eerste rij zien hoe winkelen en consumeren zich gaat ontwikkelen in de metaverse.


De metaverse als reclamekanaal en 3D-webshop.


Door virtueel onroerend goed te kopen, kunnen bedrijven adverteren en hun producten slijten in de nieuwe digitale economie. Reclame maken in populaire games, die gezien worden als de voorlopers van het metaverse, is nu al een heuse groeimarkt. In 2021 onthulde Ferrari zijn nieuwe 296 GTB model in het Fortnite spel. Ook Netflix en modehuizen als Dior en Burberry werken aan hun naambekendheid in de metaverse. Ze mikken op een jong publiek van gamers (de ‘generatie Z’) dat heel moeilijk te bereiken is via de traditionele reclamekanalen zoals tv en pers. Experts verwachten dat de in-game advertentiemarkt in volume zal verdrievoudigen tegen 2027.

Voor merken & retailers kan de metaverse bovendien de rol vervullen van een webshop in 3D. Een nieuw kanaal dat de bestaande verkooppunten aanvult, gebruik makend van de voordelen van 3D-technologie zoals VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality). Het contact met de klanten wordt zo persoonlijker, meer visueel en interactiever. Een virtuele winkel in de metaverse combineert dus de voordelen van e-commerce en het ouderwetse shoppen in de fysieke winkel. In plaats van een winkel te hebben in elke belangrijke winkelstraat kunnen grote merken een virtuele winkel bouwen in de metaverse, die aan iedereen, waar dan ook, kan verkopen op elk moment.

Naast reclame maken en verkopen, zullen bedrijven in de toekomst de metaverse gebruiken om te vergaderen, personeel aan te werven en op te leiden. Ook de potentiële voordelen om industriële producten uit te testen in de metaverse zijn enorm. Siemens, Peugeot en Audi behoren tot de early adopters van industriële VR-training. De mogelijkheid om het ontwerp en kenmerken van een nieuw product in real time te veranderen in VR levert grote besparingen op qua tijd en grondstoffen.


Een industrie die gemeten wordt in triljoen dollars.


Een cijfer plakken op het economisch potentieel van de metaverse is lastig, omdat niemand weet hoe die er precies zal uitzien. De meeste studies schatten dat de metaverse tegen 2030 een wereldwijde omzet kan draaien van duizenden miljarden dollars. Daarbij kijkt men onder andere naar de geschatte ontvangsten in de e-commerce, advertentiemarkt, de productie en verkoop van hardware en de inkomsten van ontwikkelaars van games en apps.


Fors investeren om de kinderschoenen te ontgroeien.


Maar er is nog werk aan de winkel om dat niveau te bereiken. Experten zijn het erover eens dat de huidige internetinfrastructuur onvoldoende is om een volledig geconnecteerde metaverse te bouwen. Low latency - de tijd die een datasignaal nodig heeft om van het ene punt op het internet naar het andere te reizen - is van cruciaal belang voor het bouwen van een meer realistische gebruikerservaring. De komende jaren zullen nog enorme investeringen nodig zijn in rekenkracht, opslag, netwerkinfrastructuur, hardware voor consumenten en game platforms. Pas dan kan de metaverse uitgroeien tot de volgende generatie van het internet.



Ontdek de Belfius Convictions

Deel deze pagina: