Jaarverslag 2022

Een ziekte die ons allemaal aangaat

Wat kanker betreft, zijn we niet allemaal gelijk. Kijk maar naar de cijfers: de helft van de wereldbevolking heeft geen toegang tot nodige gezondheidszorg, en wie zich wil laten behandelen stoot op alle niveaus op hindernissen. Ook al beschikken we in België over kwaliteitsvolle gezondheidszorg, de informatieopdracht van My Cancer Navigator is toch van essentieel belang. Deze dienst, opgericht door het Antikankerfonds, begeleidt patiënten en hun naasten om beter met de ziekte te kunnen omgaan. Hoe? Door hen gratis begrijpbare informatie te geven over de mogelijke behandelingen, zodat ze in overleg met hun arts weloverwogen beslissingen kunnen maken.

Wie zijn de patiënten?

Er is uiteraard niet zoiets als een standaardpatiënt. Elke patiënt is uniek en komt met zijn eigen verhaal, vragen, vrees, type kanker... Maar over het algemeen zien we dat vooral vrouwen een beroep doen op My Cancer Navigator. Dat heeft ook te maken met het feit dat borstkanker het meest wordt opgevolgd.

image-AR-Health-types-2022-mobile

Hoeveel patiënten kregen begeleiding?

Gedurende 2022 kon My Cancer Navigator 325 patiënten begeleiden (tegen 264 in 2021), van wie 276 nieuwe gevallen (85%) en 49 reeds bekende gevallen (15%). Constant stijgende cijfers, die bewijzen hoeveel de patiënten eraan hebben. In meer dan de helft van de gevallen (60%) is het overigens de patiënt zelf die contact opneemt met My Cancer Navigator. In andere gevallen zijn het de dierbaren: de partner (13%), de kinderen (14%) of familieleden (broers, zussen, ouders...).

image-AR-Health-contact-2022-mobile

Wat zijn de meest voorkomende kankers?

image-AR-Health-types-cancer-2022-mobile

Welke vragen worden het vaakst gesteld?

De meesten wenden zich tot My Cancer Navigator met vragen over hun behandeling, maar er zijn nog vele andere aspecten die aan bod komen afhankelijk van hun ziekte en hun parcours. ‘Wat zijn mogelijke wisselwerkingen met andere geneesmiddelen die ik neem?’, ‘Zijn er experimentele studies mogelijk voor mijn type kanker?’… De vragen zijn heel divers. In 2022 werden in totaal 368 vragen gesteld.

Soms doet een patiënt meermaals beroep op My Cancer Navigator in de loop van zijn of haar behandeling. Dat bewijst dat er sprake is van een vertrouwensrelatie en dat patiënten graag terugkomen als ze daartoe de behoefte hebben. Het feit dat ze hun vragen in alle openheid kunnen stellen, is voor hen een reële toegevoegde waarde want daardoor kunnen ze verschillende behandelingen overwegen en die bespreken met hun arts.

Bovendien heeft een groot deel (meer dan 40%) van de patiënten die een beroep doet op My Cancer Navigator uitzaaiingen, wat wil zeggen dat het gaat om patiënten met minder goede vooruitzichten en een gecompliceerd ziektebeeld. Zij willen dan ook al hun opties kennen. Een echte meerwaarde voor de gezondheidszorg.

image-AR-Health-questions-2022-mobile

Dennis, 57

De echtgenote van Dennis contacteerde ons nadat Dennis de diagnose van chondrosarcoom, of kraakbeenkanker, had gekregen en zijn behandeling was opgestart. Hij kreeg chemo en werd al geopereerd, maar ze vroegen zich af waarom er geen bestraling werd voorgesteld. Ze wilden ook graag weten of er in de toekomst nog andere behandelopties mogelijk zouden zijn, zoals klinische studies.

"Heel erg bedankt voor de beknopte en informatieve samenvatting. We appreciëren jullie werk enorm, het was voor ons een zeer rustgevende ervaring. Bedankt voor uw tijd en aandacht, we verwezen anderen graag door naar My Cancer Navigator. Merci, uit de grond van ons hart."

Pauline, 50

De 50-jarige Pauline kreeg al meerdere behandelingen voor uitgezaaide borstkanker. Ze contacteerde ons bij elke beslissing over een nieuwe behandeling. Pauline zei het volgende over My Cancer Navigator:

"Ik kreeg van My Cancer Navigator deskundige en objectieve informatie over mijn specifieke kankerdiagnose, samen met uitleg over de behandelingsopties en de beste behandelingstrajecten. De communicatie gebeurde steeds op een medelevende manier, waardoor ik me heel goed omringd voelde. My Cancer Navigator is een fantastische organisatie en ik raad het iedereen met een kankerdiagnose aan."

Dennis, 57

Pauline, 50

Wil u meer weten over My Cancer Navigator?

U vindt een schat aan informatie in deze brochure:

Brochure

.