Met heel ons hart bij u, in alle omstandigheden

Na het noodweer wensen we u en uw naasten heel veel moed toe. Om u zo goed en efficiënt mogelijk te helpen, staan onze teams voor u klaar.


U hebt 2 opties om uw schadeaangifte in te dienen:

  • online met myBo, uw slimme virtuele assistent, altijd beschikbaar via uw Belfius-app en belfius.be
  • via telefoon op 02 286 70 00

Woning

  • Ik heb een woningverzekering bij Belfius en ik heb schade geleden door het noodweer. Hoe kan u mij helpen?

    U kan gerust een beroep doen op onze bijstand om:

    • een tijdelijke woning te vinden.
    • uw woning te beveiligen (bijvoorbeeld de verwarming aanzetten, elektriciteit nakijken,…).
    • uw woning schoon te maken en de beschadigde ruimtes leeg te maken.
    • drogers te plaatsen.

    Voor de laatste 3 punten kunnen we enkel tussenkomen als het water verdwenen is.

    Neem gerust contact met Belfius Home Assistance op 02 286 70 00 als u hulp nodig hebt. We zijn er voor u.

  • Een deel van mijn huis staat onder water. Wat moet ik als eerst doen?

    Contacteer allereerst de brandweer op het nummer 1722. Zij komen doorgaans als eerste tussen. Dat kan ook via 1722.be.
    Neem vervolgens foto’s van uw schade en bewaar ze zorgvuldig. U zal ze nodig hebben tijdens de expertise.

    Om uw schadeaangifte in te dienen, staan onze medewerkers klaar op 02 286 70 00 of gebruik myBo in uw app.

    In bepaalde gevallen kan uw Belfius Home Assistance ook tussenkomen, bijvoorbeeld voor de schoonmaak. U vindt meer details in de volgende vragen.

  • Al mijn meubels op het gelijkvloers zijn beschadigd. Ik heb een dringende expertise nodig, wat nu?

    In elke regio staat een speciaal team van experts klaar om snel tussen te komen.

    In de meest dringende situaties, bijvoorbeeld als uw huis is overstroomd of als de elektriciteit/verwarming het niet meer doet omdat uw ketel in de kelder is ondergelopen, trommelen we een expert op bij de opening van uw dossier.

    Experten kunnen wel pas langskomen zodra het water is gezakt.

  • Wat te doen als mijn woning is ingestort of instabiel is?

    Dé prioriteit is dan uiteraard om u onderdak te bieden. Als u niet kan thuisblijven of niet terecht kan bij naasten, kan u van tijdelijke huisvesting genieten. Aarzel niet Belfius Home Assistance hiervoor te contacteren op 02 286 70 00.

    Een team experts buigt zich over zware schade, bijvoorbeeld als uw huis is ingestort of instabiel is.

    Een expert kan u informatie geven over de te volgen stappen: hoe een schoonmaakbedrijf inschakelen, u tijdelijk huisvesten, u helpen met een groter voorschot dan u hebt gekregen...

    Als u als eigenaar moeilijkheden ondervindt om uw lening af te betalen ten gevolgen van het recente noodweer, zijn we er om u te helpen. Neem gerust contact op met uw agentschap om samen een oplossing te vinden.

  • Wat met een dringende herstelling: een beroep doen op een elektricien, een loodgieter... Is dat toegelaten?

    Allereerst nodigen we u uit Belfius Home Assistance te contacteren om de plaatsen te beveiligen.

    Als Belfius Home Assistance niet kan tussenkomen, kan u dringende noodzakelijke herstellingen uitvoeren zonder het akkoord te vragen aan Belfius.

    Neem zeker gedetailleerde foto’s van de situatie. Bewaar ze zorgvuldig. U zal ze nodig hebben tijdens de expertise om uw schadegeval uit te leggen.

  • In welke gevallen wordt een dossier als dringend beschouwd?

    Elke situatie krijgt al onze aandacht. We zijn ons bewust van de precaire toestand waarin u zich bevindt. Onze medewerkers doen er dan ook alles aan om u zo snel en efficiënt mogelijk te helpen.

    We raden u aan zoveel mogelijk details in uw aangifte op te nemen. Dat helpt uw dossier vooruit. Vergeet zeker niet de delen van uw huis aan te duiden die zijn overstroomd. Neem gedetailleerde foto’s en bewaar ze zorgvuldig. U zal ze nodig hebben tijdens de expertise om uw schadegeval uit te leggen.

  • Komt een expert systematisch langs ter plaatse?

    Ja. We stellen een expert aan van zodra u een schadedossier heeft ingediend. Hij neemt dan contact met u op om een afspraak te maken in functie van uw beschikbaarheden en de situatie in uw regio.

  • Ik heb veel schade aan mijn woning, kan ik onmiddellijk van een financiële steun genieten?

    Ja. Van zodra uw schade aangegeven en aanvaard wordt, sturen we u een voorschot van 2.500 euro. Aarzel niet basisproducten te kopen maar bewaar de aankoopbewijzen zodat we u kunnen terugbetalen.

  • Ik zou graag de schade beginnen opruimen. Mag ik dat doen? Welke hulp kan ik genieten?

    Ja, hoor, geen probleem! Neem vooraf wel gedetailleerde foto’s en bewaar ze zorgvuldig. U zal ze nodig hebben tijdens de expertise om uw schadegeval uit te leggen.

    De schoonmaak van uw huis is gedekt door uw woonverzekering. Zowel op het vlak van fysieke bijstand als financieel.

    Bel Belfius Home Assistance hiervoor gerust op 02 286 70 00.

    Onze medewerkers staan klaar om u te begeleiden, net zoals 12 grote schoonmaakbedrijven die gemobiliseerd zijn om u te helpen.

    Bent u al begonnen met het schoonmaken en opruimen van uw woning? Hou dan zeker het aantal uren bij dat u hieraan spendeert of heeft gespendeerd en voeg dit toe aan uw aangifte. U geniet immers hiervoor een vergoeding volgens een bepaald uurtarief.

  • Ik heb veel beschadigde meubels die ik niet kan stockeren. Mag ik ze al naar het containerpark brengen?

    Zeker. Al uw beschadigde voorwerpen (ook elektrische apparaten) mogen weg op voorwaarde dat u er duidelijke foto’s van hebt genomen. Bewaar ze zorgvuldig, u zal ze nodig hebben tijdens de expertise.

  • Mijn meubels zijn helemaal vernield. Alles is weg, inclusief alle facturen. Heb ik die nodig voor mijn schadeaangifte?

    Neen, een expert zal uw schade evalueren op basis van de foto’s die u hebt genomen en uw uitleg.

  • Is psychologische hulp voorzien?

    Ja, absoluut. Vergeet dat niet aan te geven bij uw schadeaangifte. Wij zorgen dan voor de rest. We contacteren u om u uit te leggen hoe we deze bijstand organiseren.

Voertuig

  • Mijn wagen is ondergelopen tijdens het noodweer van vorige week. Kan u het nodige doen voor het takelen?

    We nemen het takelen van uw voertuig ten laste als:

    • U een mini-omnium afgesloten hebt
    • U een Belfius Assistance met optie Auto afgesloten hebt
    • U een waarborg Bijstand boven op een BA-waarborg afgesloten hebt in uw contact
    • U een Mastercard Platinum / Private / World Elite Belfius*

    Als u hulp nodig hebt voor het takelen van uw voertuig, neem gerust contact op met uw bijstand op 02 286 70 00

    *Bent u houder bent van een Mastercard Platinum / Private /World Elite neem contact op via 02 773 61 27.

  • Mijn auto is beschadigd ten gevolge van het noodweer. Word ik hiervoor vergoed?

    Als uw wagen geparkeerd stond tijdens het noodweer, bent u gedekt als u een (mini)-omnium afgesloten hebt.

    Als u aan het rijden was tijdens het noodweer, bent u gedekt als u een omnium afgesloten hebt.

    U bent mogelijks gedekt via uw Belfius woningverzekering als u de optie « geparkeerd voertuig » of « stilstaand voertuig » hebt afgesloten.

    Als u moeilijkheden ondervindt om uw lening af te betalen ten gevolge van het recente noodweer, zijn we er om u te helpen. Neem gerust contact op met uw agentschap om samen een oplossing te vinden.