Met heel ons hart bij u, in alle omstandigheden


U hebt 2 opties om uw schadeaangifte in te dienen:

MMI schade Phone

Bel met ons


Geef uw schade telefonisch aan of voeg iets toe aan uw dossier via +32 2 286 70 00.

.

Woning

  • Is schade door overstroming gedekt door uw woonverzekering?

    • Indien u een Belfius Home & Family verzekering of een app-normale woonverzekering hebt

    Schade veroorzaakt door een overstroming is gedekt door uw woonverzekering. Zo zijn uw woning zelf en de inboedel (als u deze mee hebt verzekerd) standaard gedekt.

    • Indien u een app-normale woonverzekering hebt

    Als u de optie Tuin hebt afgesloten, is de schade aan uw tuin en beplanting gedekt. Als ook de inboedel verzekerd is, dekt de optie Tuin ook de schade aan uw tuininboedel buiten (voor een maximumbedrag zoals vermeld in de Bijzondere Voorwaarden) en elke andere inboedel buiten (voor een maximum van 2.500 euro).

    U vindt een overzicht van uw waarborgen in uw Belfius-app onder Overzicht > Mijn Verzekeringen.

  • Uw woning is overstroomd. Welke maatregelen neemt u best meteen?

    Neem eerst en vooral contact op met de brandweer op het nummer 1722. Bij een overstroming komen zij als eerste tussen. U kan hun hulp ook vragen via de website 1722.be.

    Maak vervolgens foto’s van de schade en bewaar ze zorgvuldig. Ze zullen u van pas komen in het geval van een expertise.

    Dien uw schadeaangifte in. Dat kan telefonisch op 02 286 70 00 of via uw app met myBo.

Eerste hulp

  • Ik heb een woningverzekering bij Belfius en ik heb schade geleden door de overstroming. Hoe kan u mij helpen?

    U kan een beroep doen op onze bijstand. Bel 02 286 70 00, selecteer uw taal en kies vervolgens optie 1. We helpen u om:

    • een tijdelijk verblijf te vinden.
    • uw woning te beveiligen (bijvoorbeeld de verwarming aanzetten, elektriciteit nakijken …).
    • uw woning schoon te maken en de beschadigde ruimtes leeg te maken.
    • drogers te plaatsen.

    We kunnen u pas helpen met de drie laatste punten wanneer het water is weggetrokken.

  • Is psychologische hulp voorzien?

    Ja, absoluut. Bespreek dit gerust met uw schadebeheerder, die u graag uitlegt hoe deze hulp wordt georganiseerd.

  • Mijn meubels op de benedenverdieping zijn beschadigd. Ik heb een dringende expertise nodig. Wat moet ik doen?

    Onze teams stellen alles in het werk om u zo snel mogelijk te helpen.

    In dringende gevallen, bijvoorbeeld als uw woning onder water staat of als u geen elektriciteit/verwarming hebt omdat de verwarmingsketel in de kelder onder water staat, stellen we bij het openen van uw dossier onmiddellijk een expert aan. Experts kunnen echter pas ter plaatse komen als het waterpeil is gezakt.

Uw schadedossier, expertise en opvolging

  • Waar moet ik allemaal aan denken bij het invullen van mijn schadeaangifte?

    We raden u aan zoveel mogelijk details in uw aangifte op te nemen om de behandeling van uw schadeaangifte te vergemakkelijken. Neem gedetailleerde foto’s en bewaar ze zorgvuldig. U zal ze nodig hebben tijdens de expertise om uw schadegeval toe te lichten.

    • Wat betreft uw beschadigde inboedel (indien verzekerd):

    Maak een lijstje van alle beschadigde apparaten of voorwerpen. Ga te rade bij gezinsleden of vrienden om zo volledig mogelijk te zijn. Overloop alle ruimtes met schade en bedenk welke voorwerpen er zich bevonden. Was u al begonnen met opruimen? Bekijk dan uw foto’s. Ze kunnen uw herinneringen opfrissen.

    Wees zo gedetailleerd mogelijk (bijvoorbeeld: type apparaat, merk, model, capaciteit in liters wanneer het gaat om een wasmachine… ).

    Geef een schatting van de prijs van elk voorwerp en vervolledig uw dossier met de aankoopfacturen, als u die nog hebt.

  • Ik ontving onmiddellijk na het schadegeval een eerste voorschot. Waarvoor kan ik dit voorschot gebruiken?

    Dit bedrag kan u gebruiken om onder andere:

    • eerste basisbenodigdheden en kledij aan te kopen.
    • een verblijf te vinden

    Het is mogelijk dat u geen voorschot hebt ontvangen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer uw schade relatief klein is of indien u hebt gekozen voor een herstelling in natura. Dat wil zeggen dat u op ons een beroep hebt gedaan om een specialist te vinden die uw reparaties kan uitvoeren. U hoeft hiervoor niet te betalen.

  • Kan ik een bijkomend voorschot krijgen?

    Hebt u een bijkomend voorschot nodig, aarzel dan niet om contact op te nemen met de toegewezen deskundige die uw dossier opvolgt. U ontving de contactgegevens van uw expert per e-mail of per post.

Voertuig

  • Mijn voertuig is geïmmobiliseerd na een overstroming

    Als u een (mini-)Omnium hebt afgesloten in uw Belfius autoverzekering

    Als u zich in België of binnen de 30 km over de grens bevindt, takelen we uw voertuig. Bevindt u zich verder weg? Dan kunnen we uw voertuig enkel takelen als u een aanvullende dekking hebt afgesloten binnen uw autoverzekering (in alle landen die op uw verzekeringsbewijs staan).

  • Is waterschade aan mijn wagen gedekt?

    Als u een (mini-)omnium hebt afgesloten, bent u gedekt voor schade aan uw voertuig veroorzaakt door een overstroming. Zowel in België als in het buitenland.

    Als u de optie ’geparkeerd voertuig’ hebt afgesloten en zowel uw woning als uw voertuig schade opliepen op het verzekerde adres, bent u ook gedekt via uw Belfius woonverzekering.