14 maart 2025

Voor deze speciale editie zetten we graag een vrouwelijk talent uit de Belfius Art Collection in de kijker. Léa Belooussovitch werd geboren in Parijs in 1989, en woont en werkt in Brussel sinds haar studies aan La Cambre. Ze won al verschillende prijzen, waaronder de Prix Jeunes Artistes van het Parlement van de Franse Gemeenschap in 2018 en ze heeft al een hele reeks solotentoonstellingen achter de rug, zowel internationaal als nationaal.

Léa at work

portrait de Léa at work

©Jules Toulet

Léa Belooussovitch heeft een fascinatie voor de kracht van beelden en put haar inspiratie uit media en archiefmateriaal. De kunstenares staat vooral bekend om haar tekeningen met kleurpotlood op vilt, maar werkt ook met sculptuur en prints. Voor haar tekeningen op vilt is de creatie van een vilten drager ook een belangrijk proces. Ze doet dit namelijk volledig zelf met veel aandacht voor het materiaal. Vóór het vilt bij haar terechtkomt, dient het al als een beschermende functie bij schapen.

Léa Belooussovitch onderzoekt thema’s zoals geweld, lijden en menselijke kwetsbaarheid. Door het gebruik van vilt krijgen haar werken een tactiele en zachte kwaliteit die contrasteert met de vaak harde realiteit van de afgebeelde scènes. Haar unieke benadering van materiaal en thema daagt ons uit om na te denken over de ethiek van beeldvorming en de impact van media op onze waarneming van menselijke tragedies.

Voor mijn tekeningen op vilt volg ik de actualiteit op de voet om zo dicht mogelijk bij het nu te blijven. Ik kies mijn onderwerpen en foto’s heel instinctief en emotioneel. Het gaat om situaties waarin mensen zonder hun toestemming worden gefotografeerd. Na het selectiewerk volgt dan het werk van vaagheid, vertraging en eerbaarheid.

Een van haar werken op vilt werd in 2019 opgenomen in de Belfius Art Collection: Peshawar, Pakistan, 22 september 2013. Dit werk beeldt een dubbele zelfmoordaanslag af in een christelijke kerk in Pakistan. Je ziet een lichaam dat een ander lichaam draagt, een houding die de kunstenares fascineerde. Belooussovitch speelt hier met de vervaging van het beeld. Startende vanuit een scherpe foto, maakt ze onscherpe tekeningen. Zo creëert ze enerzijds een mentale afstand door de gezichten en lichamen te anonimiseren. Maar ook fysiek zorgt ze voor vaagheid door het gebruik van vilt. Het potlood is bijna agressief ten opzichte van het vilt. Het pigment nestelt zich in het materiaal waardoor precieze lijnen trekken onmogelijk is.

portrait de Léa at work

Peshawar, Pakistan, 22 septembre 2013, 2017
Industrieel vilt, pastel
200 x 160 cm
Belfius Art Collection

Léa Belooussovitch, een inspirerende en geëngageerde kunstenares: iemand om in de gaten te houden!