Duurzaamheid als hét DNA van Colruyt Group

“ESG is niet zomaar op onze radar gekomen, omdat het nu een hot item is”, vertelt CFO van Colruyt Group Stefaan Vandamme. “Het doorkruist al onze activiteiten en zat altijd al verweven in de bedrijfsstrategie.” En of er al een parcours is afgelegd. De ambities van de Belgische retailer reiken dan ook ver om de ecologische en maatschappelijke impact op de klimaatverandering zo klein mogelijk te houden. “En ook al waren onze financiële resultaten vorig jaar wat minder, we zullen nooit inboeten op onze lange termijn en altijd investeren in duurzaamheid. Target? Tegen 2030 onze scope 1 en 2 broeikasgassen met 42% (tegenover 2021) verminderen en een volledige emissievrije transportstroom tegen 2035.”

De kracht van het Science Based Targets Initiative

Om de reductiedoelstellingen voor de volledige keten en activiteiten kracht bij te zetten, liet Colruyt Group zijn klimaatdoelen toetsen door het wereldwijde Science Based Targets Initiative (SBTi), een samenwerking tussen onder meer de VN, het WWF en het World Resources Institute. Dit initiatief helpt bedrijven om minder broeikasgassen uit te stoten, hun ambities te vertalen naar wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen en om samen de afspraken van het Parijse klimaatakkoord na te komen. “De validatie van onze ambities door het SBTi is de verzilvering van onze reductie-inspanningen, waar we al sinds 2008 heel consequent mee bezig zijn”, vertelt Head of Sustainability Astrid Van Parys. “Hierdoor konden we heel duidelijke plannen opstellen, de grootste emissie-hotspots in onze complete waardeketen identificeren en nieuwe potentiële reducties detecteren.”

“Op mobiliteitsvlak stelden we recent de ambitie om tegen 2030 volledig emissievrij te zijn qua eigen transport en om tegen 2035 samen met onze partners de transportstroom van en naar onze distributiecentra volledig emissievrij te maken. Als logistieke speler hebben we voor onze lange afstanden al heel wat kennis opgebouwd in waterstof en elektrisch aangedreven vrachtvervoer”, vult Stefaan Vandamme aan. “We hebben als voordeel dat we 60% van de aandelen van de duurzame energieholding Virya Energy in handen hebben, actief in de ontwikkeling, financiering, bouw en exploitatie van hernieuwbare energiebronnen met focus op onder andere onshore windenergie.”

Eigen innovatie halveert goederenstroom

Colruyt Group bouwt al jaren aan energiezuinige winkels, waarvan er nu al 90 (of 19,8% van de voedingswinkels) geen fossiele brandstoffen meer gebruiken, en zet volop in op natuurlijke koelmiddelen. Een eigen innovatie is de liquid ice container waarmee producten 72 uur lang koel blijven. “Dankzij deze container kunnen we niet-gekoelde en gekoelde producten in één vrachtwagen laden en zo 1 in plaats van 2 afzonderlijke goederenstromen creëren”, aldus Stefaan Vandamme.

Impact op toeleveringsketen

“Uiteindelijk werken we allen aan hetzelfde doel: het realiseren van de Europese Green Deal. De nieuwe rapporteringswetgeving versterkt de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van alle partijen en we streven ernaar om economische, ecologische en sociale belangen te verenigen voor een betere toekomst op lange termijn. In the end willen we dat iedereen er op lange termijn beter van wordt”, vertelt Astrid Van Parys.

Stefaan Vandamme onderstreept het belang van samenwerking “want we zien nog altijd dat de meeste uitstoot afkomstig is van externe activiteiten zoals landbouw, productie en transport. Colruyt nam altijd al het voortouw om rond de tafel te zitten en is vastbesloten dit leiderschap te blijven opnemen. Zo bundelen we de krachten met leveranciers zoals AB Inbev om zero-emissietransport te realiseren en is Danone overtuigd om voortaan ook onze Eco-score op hun producten te vermelden. Tot vandaag was deze score voornamelijk beperkt tot onze eigen merken. Zo zetten we telkens weer nieuwe stappen.”

“Samen maken we het verschil en dragen we bij aan een betere toekomst”

De toegenomen aandacht voor duurzame producten vertaalt zich ook in de inhoud van de winkelkar van de Colruyt-klant. “Uit dit positieve bewustzijn vloeide de Eco-score en onze aandacht voor gezonde en duurzame producten. Maar we gaan nog verder. Met ons spaarprogramma stimuleren we onze klanten om actief deel te nemen aan een duurzamere wereld. Ze verdienen punten door waren met een hoge A of B Eco-score te kopen en deze punten in te zetten voor milieuprojecten zoals bloemenweides aanplanten en plantenbiodiversiteit vergroten. Vooral de jongere generatie is hier enthousiast over”, vertelt Van Parys.

Als enige Belgische retailer zet Colruyt Group ook sterk in op de korte keten en een zo Belgisch mogelijk aanbod. “Ook dat is duurzamer, want we besparen zo opnieuw transportkilometers. De meerwaarde zit zeker ook in het sociale aspect: langetermijnrelaties aangaan met Belgische landbouwers die zo een stabiele afzetmarkt en inkomsten hebben. Indrukwekkend hoeveel vlees en groenten en fruit van eigen bodem in onze rekken liggen. Daar maken we een punt van en zijn we trots op”, benadrukt de CFO van Colruyt Group.

12 miljoen bomen in Congo

“Met onze eigen projecten hebben we echt een voorbeeldfunctie. Neem nu ons bosaanplantproject in de Democratische Republiek Congo. We beseffen dat het vandaag zélfs met de meest geavanceerde technologie onmogelijk is om een netto-nuluitstoot te halen. Om het equivalent van onze restuitstoot op te vangen, planten we er 12 miljoen bomen en 10.000 hectare bos aan. Dit is meer dan wat we nodig hebben om onze eigen doelstelling te realiseren. Het project heeft zowel een ecologische als maatschappelijke inslag. We voorzien de lokale gemeenschap van de nodige faciliteiten voor een mooiere toekomst, zoals het bouwen van scholen en bruggen, het aanleren van landbouwvaardigheden, hoe ze nieuwe meerwaarde realiseren... Een dergelijk project inspireert onze leveranciers om ook hun steentje bij te dragen en hun eigen doelen bij te stellen. Zo creëren we samen een win-win”, vertelt CFO Stefaan Vandamme.

Niet-financiële aspecten winnen steeds meer aan belang

In Europa leeft er momenteel heel veel op het gebied van duurzaamheid, en het valt op dat ook niet-Europese bedrijven sterk betrokken zijn. “Het belang van niet-financiële aspecten wordt steeds meer erkend en krijgt een gelijkwaardige positie naast financiële overwegingen. Op sectorniveau beweegt er ook veel, in de cacao-, palmolie- en soja-industrie bijvoorbeeld. Deze producten worden overzees geproduceerd, maar de transparantie is niet altijd gewaarborgd. Zo ontstaan initiatieven zoals het sectorakkoord Beyond Chocolate, waarin we ons verenigen voor meer draagvlak op sociaal, ecologisch en economisch vlak. We bekijken het volledige plaatje zodat de cacaobonen op een verantwoorde wijze tot bij ons terechtkomen. Samen met de andere retailers boeken we mooie resultaten om de waardeketen succesvol te verduurzamen”, aldus Astrid Van Parys.

Ambassadeurschap voor Belgische maatwerkbedrijven

In eigen land heeft Colruyt Group een 30 jaar lange geschiedenis van samenwerking met maatwerkbedrijven. In 2021 kreeg het de erkenning als ‘Ambassadeur van het jaar’. De supermarktketen gaat er prat op dat 1 op de 4 producten door de handen van een maatwerkbedrijf gaat. “Een heel mooie traditie waarmee we absoluut verder willen. Ze helpen ons bij het verpakken van producten, het samenstellen van geschenkmanden of het herstellen van elektronische etiketten. Ook hier bekijken we hoe we elkaar met de nieuwe evoluties en de toenemende digitalisering kunnen versterken”, blikt CFO Vandamme trots vooruit.

Waardegedreven onderneming met focus op efficiëntie en innovatie

“Als waardegedreven onderneming leggen we altijd onze focus op efficiëntie, innovatie en ondernemerschap, wat onze kijk op verantwoordelijkheid ten aanzien van het milieu beïnvloedde. Die verantwoordelijkheid om de milieuvoetafdruk te verkleinen nemen we naadloos mee in onze dagelijkse activiteiten en bij elk nieuw project. We hebben al aanzienlijk veel opgebouwd en uiteraard vragen de laatste percenten nog heel veel inspanningen. Gelukkig weten we dankzij onze expertise van aanpakken en gaan we verder op dit goeie elan”, besluit Astrid Van Parys.

 

“Uiteindelijk werken we allen aan hetzelfde doel: het realiseren van de Europese Green Deal”

Astrid Van Parys,
Head of Sustainability bij Colruyt Group

Bio Astrid Van Parys

  • Werkt sinds 2017 als Head of Sustainability bij Colruyt Group.
  • Houdt van hedendaagse dans en schrijven.
  • Droomt van een gelukkige toekomst voor (haar) kinderen.
  • Voor Astrid is duurzaamheid een vat vol opportuniteiten.

 

“Duurzaamheid is niet zomaar op onze radar gekomen, omdat het nu een hot item is”

Stefaan Vandamme,
CFO bij Colruyt Group

Bio Stefaan Vandamme

  • Werkt sinds midden 2016 bij Colruyt Group en sinds begin 2019 als CFO bij Colruyt Group.
  • Houdt van actieve en avontuurlijke trekkings.
  • Droomt van een wereld waarin we allen op een vreedzame en gezonde manier met en naast elkaar kunnen leven.
  • Voor Stefaan is duurzaamheid zorgen voor een leefbare planeet voor huidige en toekomstige generaties.

“Duurzaamheid staat nooit ter discussie”

Het indrukwekkende ESG-parcours met de niet-aflatende wil om duurzaamheid op alle niveaus uit te ademen, leverde Colruyt Group dit jaar de allereerste Belfius ESG Ambition Award op. Michael Hamelryck mocht de trofee in de lucht steken. In zijn kantoor in Halle kijkt de Head of Group Finance hoopvol de toekomst tegemoet: “Onze ultieme droom? De scope 1 en 2 CO2-uitstoot per kassaticket tegen 2030 op nul krijgen.”

“Kosten, risico’s, kansen in een competitief retaillandschap? Dat is niet de manier hoe wij naar duurzaamheid kijken. Voor Colruyt Group is duurzaamheid geen marketingstunt, maar een realiteit waar we al jaren dag in dag uit mee bezig zijn. We differentiëren ons op onze eigen authentieke manier. Het zou ons enorm veel plezier doen, mochten alle ondernemingen en onze concullega’s de duurzaamheidsgedachte niet langer als een opportuniteit, maar als de basis zien.”

Financiële partner als bruggenbouwer

“Dagelijks staan we in contact met onze leveranciers en partners. Die logistieke keten kennen we als onze broekzak. Wat we iets minder goed kennen is hoe de financiële wereld naar ons als bedrijf en onze duurzaamheidsstrategie kijkt. Hiervoor doen we een beroep op onze financiële partners. Belfius slaat daar een brug naar de financiële markten. Ze weten hoe investeerders naar duurzaamheid kijken en of we effectief zo goed bezig zijn zoals we beweren. Met succes, getuige onze groene retailobligatie van begin dit jaar. Op 1 dag tijd is de beoogde 250 miljoen euro opgehaald, voor ons het bewijs van appreciatie van de retailinvesteerder voor onze duurzame koers. Deze fondsen zullen we opnieuw investeren in groene initiatieven. Belfius was een van de begeleidende banken in dit toch wel heel intensieve proces.”

Hulp bij wirwar aan regelgeving

“Met Corporate ESG Ambition ontwikkelde Belfius een unieke tool, die heel ruim kan ingezet worden en een breed segment aan bedrijven zal aanzetten om eveneens mee te stappen in het duurzaamheidsverhaal. Onze voornaamste focus ligt op het verder verminderen van onze CO2-uitstoot. Hoewel de financiële beloning bij het behalen van de doelstelling mooi meegenomen is, primeert voor ons vooral de adviserende rol. Zodat we onze doelstellingen verder kunnen verfijnen en prioriteiten stellen. Belfius is een belangrijke partner in het ontwarren van alle regelgeving die op ons afkomt, zoals CSRD en taxonomie. Bijzonder complex voor een bedrijf met de omvang van Colruyt Group. Bovendien heeft Belfius bij verschillende corporates een voet binnen, wat ons opnieuw waardevolle inzichten oplevert.”

 

“Duurzaamheid is geen marketingstunt, maar een realiteit, waar we al jaren dag in dag uit mee bezig zijn”

Michael Hamelryck,
Head of Group Finance bij Colruyt Group

Bio Michael Hamelryck

  • Werkt sinds 2020 bij Colruyt Group en is sinds 2022 Head of Group Finance bij Colruyt Group.
  • Houdt van volleybal spelen en met de familie weggaan.
  • Droomt van een positiever gedreven wereld.
  • Voor Michael is duurzaamheid ervoor zorgen dat ook toekomstige generaties kunnen genieten van deze wereld.