Instantbetalingen
Betaal uw begunstigde in enkele seconden tijd, wanneer u maar wil
Betaal uw begunstigde in enkele seconden tijd, wanneer u maar wil
Vanaf 5 oktober 2025 kunnen uw SEPA*-overschrijvingen in enkele seconden worden behandeld, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Zowel voor individuele betalingen als voor betalingsbestanden staat het geld dan binnen enkele seconden op de rekening van de begunstigde. Lees hier hoe u deze mogelijkheid kan gebruiken.
Voor betalingen die u rechtstreeks invoert in BelfiusWeb, kan u ‘instantbetalingen’ selecteren als type betaling bij het invoeren van een individuele betaling of bij de aanmaak van een reeks transacties.
NB: In Belfius Direct Net en Belfius Mobile zijn instantbetalingen standaard geactiveerd. Wil u deze mogelijkheid niet gebruiken, dan kan u deze voorkeur altijd wijzigen in uw digitaal kanaal, per transactie of voor alle toekomstige transacties.
Voor uw betalingsbestanden kan u:
Als een instantbetaling niet binnen de 10 seconden kon worden uitgevoerd (bijvoorbeeld omdat de bank van de begunstigde niet bereikbaar is), wordt ze geannuleerd of – in het geval van een betaling met een bestand – opnieuw gecrediteerd op uw rekening. Om de betaling te kunnen verwerken, moet u ze opnieuw invoeren.
Hoe informeren we u hierover?
Enkelvoudige betaling: meteen na de (laatste) handtekening verschijnt er een boodschap. U kan de betaling opnieuw invoeren als instantbetaling, klassieke betaling of dringende betaling, of u kan uw betaling later instellen.
Meervoudige betalingen: meteen na de (laatste) handtekening verschijnt er een boodschap met een overzicht van de niet-uitgevoerde betalingen. Het resultaat blijft 30 dagen beschikbaar voor alle gebruikers die toegang hebben tot de rekening van de opdrachtgever in BelfiusWeb of Belfius Direct Net.
Betalingsbestand: na de (laatste) handtekening kan u de status van uw betalingen opvolgen in het scherm ‘Transacties in voorbereiding' > 'Bestanden' en de details ervan bekijken.
Betalingen met memodatum: u ontvangt een melding in uw berichtensysteem van BelfiusWeb, Belfius Direct Net en/of Belfius Mobile op de uitvoeringsdatum die u gekozen heeft.
Bij betalingen met een bestand worden alle niet-uitgevoerde betalingen individueel teruggestort op de rekening. Deze verrichtingen verschijnen op uw rekeninguittreksels en CODA-bestanden. Maakt u gebruik van software, ga dan zeker bij uw leverancier na of uw software de mislukte betalingen kan verwerken. Dankzij een gestructureerd formaat (’Pain 002’) kunnen we u de feedback van de verstuurde transacties bezorgen. Daarmee kan u in een ERP-systeem de status automatisch lezen en verwerken.
Vanaf 5 oktober 2025 kan u voor uw instantbetalingen uw maximumbedrag bepalen, per dag of per transactie.
Met Isabel 6 kan u nog geen instantbetalingen invoeren.
Er zijn twee mogelijke oplossingen:
Binnenkort kan u de automatische omzetting van uw niet-uitgevoerde instantbetalingen activeren. Daardoor worden ze automatisch omgezet in klassieke overschrijvingen, zonder dat u de betalingen opnieuw moet invoeren of ondertekenen.
Uiteraard laten we het u weten wanneer deze functie beschikbaar is.
* Instantbetalingen zijn van toepassing op alle overschrijvingen in euro tussen betaalrekeningen in de SEPA-zone (Single Euro Payments Area). Op 5 oktober 2025 omvat de SEPA-zone de lidstaten van de EU en Albanië, Andorra, IJsland, Liechtenstein, Moldavië, Monaco, Montenegro, Noord-Macedonië, Noorwegen, San Marino, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en het Vaticaan.