1. Home
  2. Zelf bankieren
  3. Internet en Mobile
  4. Belfius Direct Net
  5. Veiligheid
  6. Phishing

Voor uw veiligheid: let op voor phishing!


Wat is phishing?

Phishing, afgeleid van het Engelse fishing, staat voor het ‘vissen of hengelen achter persoonlijke gegevens’.

U bent slachtoffer van een poging tot phishing?

Denkt u dat u een phishing e-mail of telefoon ontvangen hebt? Geen paniek, volg gewoon onze richtlijnen:

1. Stuur de ontvangen e-mail (zie stap 1 bij ‘Hoe werkt phishing?’) naar Belfius op het e-mailadres phishing@belfius.be. De bank zal vervolgens een procedure opstarten om de aan de e-mail verbonden phishing-website zo snel mogelijk te laten blokkeren.

2. Hebt u gegevens ingebracht op een website (zie stap 2 bij ‘Hoe werkt phishing?’) dan brengt dit op zich geen gevaar mee; u moet geen actie ondernemen.

3. Werd u opgebeld (zie stap 3 bij ‘Hoe werkt phishing?’) en hebt u de handelingen uitgevoerd die u gevraagd werden of werd u gevraagd om uw bankkaart op te sturen naar een postbus, contacteer dan onmiddellijk Belfius Contact 02 222 82 70.

4. Hebt u een phishing e-mail ontvangen in verband met uw Visa of MasterCard, dan kunt u uw kaart laten blokkeren via CARD STOP 070 344 344. Stuur de e-mail door naar phishing@visa.com of StopIT@mastercard.com.

Hoe werkt phishing?

MMI Phishing

1. Op dit ogenblik circuleren er frauduleuze phishing e-mails in naam van Belfius Bank op het internet. De inhoud van deze frauduleuze e-mails heeft meestal een dringend en alarmerend karakter (bijvoorbeeld het verhogen van de beveiliging, het vervallen van de toegang tot de online bankservice, bankkaart die vervalt …).

2. In de e-mail zit vaak een link naar een formulier of website, waarbij gevraagd wordt persoonlijke gegevens in te vullen, zoals het nummer van een bankkaart, een pincode, een geboortedatum, een postcode en/of telefoonnummer.

    a. De fraudeurs nemen vervolgens in naam van de bank contact op met hun slachtoffer:

  • Ofwel om gegevens van zijn kredietkaart te achterhalen (kaartnummer, geheime code …) met als misleidend argument dat er een probleem is met de bankrekeningen of de bankkaarten en dat alle gegevens gecontroleerd moeten worden;
  • Ofwel om hem te vragen bepaalde handelingen uit te voeren met zijn Belfius-kaartlezer en om zo de Response-codes te weten te komen.

    b. De fraudeurs vragen op de website uw bankkaart naar een postbus te sturen.

Voorbeeld van phishing-email

Voorbeeld

Tips

De toegang tot uw Belfius Direct Net is persoonlijk.
Uw sleutel is de combinatie van uw Belfius-bankkaart, uw geheime code en uw Belfius-kaartlezer.

  • Beschouw elke e-mail waarin men u vraagt naar uw persoonlijke gegevens of betalingen als frauduleus. Belfius Bank zal nooit een e-mail over uw rekeningen, uw betaalmiddelen of uw beleggingen naar uw privé e-mailadres sturen. De beveiligde berichtenmodule van Belfius Direct Net werd immers speciaal ontwikkeld voor dit soort berichten.
  • Controleer altijd of het website-adres van Belfius in de adresbalk bovenaan uw browser het beveiligde adres is: https://www.belfius.be/. U herkent beveiligde adressen aan de ‘s’ in https.
  • Ga nooit in op telefoontjes waarbij de bank u zogezegd vraagt naar uw persoonlijke gegevens en/of uw elektronische handtekening (Response-code). De bank zal u dit nooit vragen!
  • Zorg voor een zeer goede beveiliging van uw computer: installeer altijd de laatste updates van uw besturingssysteem en antivirusprogramma, alsook de laatste versie van uw firewall.
  • Controleer geregeld uw rekeningafschriften.
  • Stuur nooit uw bankkaart op.


Nieuw Febelfin-filmpje sensibiliseert gebruikers om veiliger te bankieren op het internet

‘Deel nooit bancaire gegevens, ook niet via telefoon. Wees waakzaam met persoonlijke gegevens.’ Dat is de kernboodschap van de video 'See how easy freaks can take over your life', die Febelfin begin juli 2013 gelanceerd heeft.

In deze video gebruikt een acteur de informatie die een achteloos slachtoffer op het internet achterliet om letterlijk in zijn huid te kruipen en zijn leven over te nemen. Tot op zekere hoogte doen internetfraudeurs precies hetzelfde.

Steeds vaker geven internetfraudeurs zich uit voor medewerkers van uw bank om hun slachtoffers per telefoon hun response code, zeg maar hun persoonlijke handtekening voor internetbankieren, te ontfutselen. Niet zelden misbruiken ze daarbij persoonlijke gegevens die ze van het internet plukten om het vertrouwen van hun slachtoffers te winnen.


Site van Febelfin