Een brandstoftype kiezen

Kiest u bij de aankoop van een auto voor een diesel-, benzine- of lpg-model? Of overweegt u een hybride of elektrische wagen? Ontdek via Belfius Bank de ecologische én financiële voor- en nadelen van deze verschillende types auto's.

Diesel of benzine?

Een dieselauto is bij aankoop in België gemiddeld 1 000 euro duurder dan dezelfde wagen met een vergelijkbare benzinemotor. Dit wordt echter gecompenseerd door een lager verbruik, een hogere doorverkoopwaarde en een langere levensduur van de motor. Het onderhoud van een diesel is wel wat duurder en nu dieselbrandstof bijna even duur is als benzine, geldt het argument van de goedkopere tankbeurten niet meer.

Het aantal kilometers dat u jaarlijks met uw auto rijdt (niet de iets lagere dieselprijs), is de belangrijkste factor om te bepalen voor welk soort brandstof u best kiest. Wie jaarlijks minder dan 15 000 kilometer rijdt, maar vooral wie korte trajecten (minder dan 10 km) in de stad aflegt, koopt beter geen diesel. Tijdens korte ritten raakt de motor vaak niet op bedrijfstemperatuur, waardoor de mechanische onderdelen van een dieselmotor, zoals de turbo of de roetfilter, een kortere levensduur hebben.

Benzine: als u minder dan 15 000 kilometer per jaar rijdt

Voordelen
-Goedkoper in aankoop én onderhoud
-Groter aanbod aan modellen

Nadelen
-Duurder aan de pomp
-Levensduur van de motor is korter
-Vervuilend

Diesel: als u meer dan 15 000 kilometer per jaar rijdt

Voordelen
-Minder kosten aan de pomp en minder hoog verbruik
-Brengt meer op bij een eventuele doorverkoop
-Betere prestaties en langere levensduur van de motor

Nadelen
-Duurder in aankoop, onderhoud en verzekering
-Minder groot aanbod aan modellen
-Vervuilend

Lpg

Rijdt u met een benzineauto? Dan kunt u de installatie van een lpg-systeem overwegen, als het model dat toelaat. Lpg (liquefied petroleum gas of autogas) is een schonere fossiele brandstof dan benzine of diesel. Lpg heeft een lagere uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. 
Autogas is bovendien goedkoper. Het is niet alleen vrij van accijnzen, u betaalt ook minder inschrijvingstaksen voor uw door lpg aangedreven auto. En niet te vergeten: u kunt ruim 50 % kosten besparen aan de pomp. Daarnaast is rijden op lpg dankzij recente technologische ontwikkelingen zeer veilig.

Een lpg-systeem moet u wel laten inbouwen door een erkende installateur. De kosten daarvan kunnen hoog oplopen. Een potentieel struikelblok, hoewel de uitrusting zichzelf vrij snel terugbetaalt. Het duurt naar schatting 1 tot 2 jaar voor u uw investering hebt terugverdiend (berekening op basis van ongeveer 20 000 kilometer per jaar). Ook de extra verkeersbelasting (lpg-taks, berekend op basis van het vermogen van de motor) en het hogere brandstofverbruik (lpg verbruikt ongeveer 10 tot 20 % meer dan benzine) worden vaak genoemd als nadelen.

Lpg: als u meer dan 20 000 kilometer per jaar rijdt

Voordelen
-Minder uitstoot van schadelijke stoffen 
-Lagere kosten aan de pomp 
-Langere autonomie dankzij benzine- én lpg-tank  
-Levensduur van de motor neemt toe 
-Minder geluidsoverlast

Nadelen
-Extra kost bij aankoop of bij inbouwen door een erkend installateur
-Hoger brandstofverbruik
-Minder groot aanbod aan modellen en beperkt tot benzineauto's 
-Slechte reputatie en daardoor soms niet toegelaten op bepaalde plaatsen (tunnels, parkings...)
-Netwerk van lpg-pompen is minder uitgebreid 

Hybride

Het grote voordeel van hybride auto’s is hun zuinig verbruik; ze verbruiken een pak minder dan voertuigen uitgerust met een benzine- of dieselmotor. Aan beperkte snelheid rijdt een hybride wagen louter op elektriciteit, aan hogere snelheid op benzine, waarbij tegelijkertijd de accu opgeladen wordt. Voordelen: een beperkte CO2-uitstoot en een zeer zuinig brandstofverbruik.

Niettemin blijft de grootste drempel de hogere aankoopprijs. Een hybride auto kan een interessante mogelijkheid zijn als u veel en lange verplaatsingen maakt en zeker 35 000 km per jaar denkt te rijden. Hoe meer kilometers u per jaar doet, hoe groter de kans dat u de meerkost van de aankoop op een viertal jaar tijd kunt recupereren via het lagere verbruik.

Hybride: als u meer dan 35 000 kilometer per jaar rijdt

Voordelen
-Lage uitstoot van CO2 bij lage snelheden (elektrisch)
-Lager verbruik
-Verminderde geluidshinder

Nadelen
-Hogere aankoopprijs
-Weegt meer

Elektrisch

Het meest milieuvriendelijke alternatief is een volledig elektrisch aangedreven auto. Die stoot immers geen CO2 of andere schadelijke stoffen uit. Bovendien rijdt hij bijna geruisloos én is hij goedkoper in verbruik en onderhoud.

Minpunten zijn de beperkte autonomie van de batterij, het tekort aan laadpunten onderweg, de kleine actieradius en de relatief lage maximumsnelheid. Een elektrische wagen is voorlopig ook nog een pak duurder dan een benzine- of dieselmodel.

Let wel: de aanschaf van een elektrische wagen wordt steeds interessanter. Dankzij technologische ontwikkelingen zullen autoconstructeurs zuinigere en snellere elektrische modellen op de markt brengen, met een grotere actieradius en kortere laadtijd. En de overheid biedt fiscale gunstmaatregelen aan: voor de aankoop van elektrische voertuigen en de installatie van een oplaadpunt bij u thuis.

Elektrisch: om in de stad te rijden

Voordelen
- Geen uitstoot van CO2
- Lagere kostprijs per kilometer
- Zeer weinig geluidsoverlast

Nadelen
- Zeer duur in aankoop
- Weinig keuze aan modellen
- Lagere autonomie en prestaties
- Weinig herlaadpunten

Autolening Eco Plus

Profiteer dan van een voordelige lening op afbetaling! (*)

Let op, geld lenen kost ook geld.

Ontdek dit produkt
(*)

Voor de aankoop van auto’s van maximaal 3 jaar oud met lage CO2-uitstoot (< 145 gr/km voor diesel en < 160 gr/km voor benzine), een lpg-installatie of een thermo-elektrische motor.


Contacteer ons