De vierde industriële revolutie: digitalisatie

De huidige digitale revolutie maakt ons leven zoveel makkelijker: nieuwe producten ontstaan aan recordtempo, bestaande worden veel toegankelijker en constant verbeterd. Deze goederenvariëteit doet zo het consumentensurplus toenemen.

Wat is het consumentensurplus ?  

Consumentensurplus is economisch jargon voor het verschil tussen wat iemand bereid zou zijn te betalen, en wat hij ook daadwerkelijk betaalt.

Al wat de appreciatie van een consument voor een product verhoogt, doet dat surplus toenemen. De digitale revolutie verhoogt dus ook enorm het consumentensurplus doordat ze ontegenzeggelijk de gebruikservaring en het gebruiksgemak van goederen en diensten verbetert.


Maar wanneer die grotere tevredenheid niet gemonetariseerd wordt
(dit betekent: ze leidt niet tot een prijsstijging), dan zullen we ze ook niet kunnen meten via de traditionele economische maatstaven zoals bbp of productiviteit, tenzij ze aantoonbaar een grotere verkoop veroorzaken. 


Bovendien verbindt het Internet of Things alle mogelijke applicaties (tv, computer, wagen, verkeersinformatie, luchtvervuiling…) aan elkaar, en dit verhoogt heel duidelijk nog eens het consumentensurplus. Door de combinatie van een 3-tal factoren: verbondenheid van applicaties, real time (en vaak publieke) beschikbaarheid van informatie uit die applicaties en een grotere en goedkopere rekenkracht dankzij de evolutie van de chiptechnologie groeien de kennis en de ontwikkeling van nieuwe producten exponentieel snel. De vernieuwingen gebeuren met andere woorden sneller en sneller en kunnen onverwacht en daardoor ook "disruptief" zijn.

Analysis

Olympus app

De Olympus Mobility-app koppelt duurzame ontwikkeling aan nieuwe mobiliteit! Niet alleen voor houders van een voertuig, maar voor iedereen met een mobiliteitsbehoefte.

Bekijk de video
Analysis

Payconiq

Met Payconiq betaalt de klant u via zijn smartphone. Niet alleen omdat mobiel betalen in de lift zit, maar ook omdat het makkelijk is. Voor uzelf én voor uw klant.

Bekijk de video

Lees hier de volledige analyse