De impact op de APB rekening houdend met het aandeel van die belasting in de gemeenteontvangsten

Een manier om de bruto impact te nuanceren is door rekening te houden met het aandeel van de APB in de totale gemeenteontvangsten.

Een gemeente die meer afhangt van de APB en dus een grote weerslag te verwerken krijgt door een lagere APB-opbrengst, zal daar dan ook zwaarder onder lijden dan een gemeente die minder afhankelijk is van dit type van ontvangsten.

Om finaal tot een meer relevante rangschikking van de gemeenten te komen wegen we de impact op de APB-opbrengst volgens het reƫle aandeel van die belasting in de gemeenteontvangsten.

Op de laatste kaart ziet u in het rood de gemeenten waar de gewogen impact het kleinst is omdat het aandeel van de personenbelasting minder doorweegt. Het gaat vooral om de grootsteden en hun nabije periferie en ook om de gemeenten in de provincie Luxemburg. Die laatste beschikken immers over de natuurlijke rijkdom van hun gemeentelijke bossen waarvan het beheer belangrijke inkomsten oplevert, wat maakt dat de ontvangsten uit de APB minder van belang zijn. De gemeenten waar de gewogen impact het grootst is worden weergegeven door grijze tinten.

De impact op de APB-opbrengst kan ook worden geanalyseerd volgens de grootte van de gemeenten waarbij de gemeenten geklasseerd worden volgens bevolkingsomvang.

De gemiddelde impact van de demografische evolutie op de APB-opbrengst tegen 2030 neemt af met het bevolkingsaantal. Die daling valt vooral op in de groep van gemeenten met 30.001-45.000 inwoners en meer dan 45.000 inwoners. De grotere gemeenten hebben dus een bijzondere dynamiek: de impact is kleiner omdat de APB minder zwaar doorweegt in hun ontvangsten. Dit komt omdat het gemiddeld inkomen per aangifte er lager ligt dan elders en ook omdat deze gemeenten door het aanwezige vastgoedpatrimonium eerder belastingontvangsten kunnen halen uit de opcentiemen op de onroerende voorheffing.

Grootsteden