Een nieuwe betaaloplossing voor steden en gemeenten 100 % Belgisch & 100 % mobiel

De inwoners van Erpe-Mere kunnen voortaan als eerste in België met een smartphone betalingen bij de gemeentediensten doen. De Oost-Vlaamse gemeente was al een tijdje op zoek naar een nieuw alternatief om het cashverkeer te verminderen. Met Interactive City bood Belfius de ideale oplossing.

"Met onze jonge ploeg zijn we momenteel bezig ons betaalverkeer volledig te automatiseren en we willen daar echt heel ver in gaan. Onze diensten zijn al uitgerust met verschillende touchscreens. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk cashbetalingen te weren. En naar administratieve vereenvoudiging biedt het systeem tal van voordelen. We krijgen alsmaar meer richtlijnen opgelegd, dus moet je als gemeente creatief zijn om ervoor te zorgen dat je met minder mensen evenveel dagelijks werk kan doen. Dat is de weg die we met Erpe-Mere willen inslaan," aldus een tevreden eerste schepen William De Windt.

MovieMobilePay

Diverse testpiloten zitten momenteel in een opstartfaseen zullen vanaf begin 2015 eveneens dit vernieuwend betaalplatform aan hun inwoners aanbieden.

Interactive City is een unieke samenwerking tussen TagTagCity en Belfius, intussen al meer dan twee jaar geleden opgestart. In eerste instantie was dit een vindingrijk communicatiemiddel voor steden en gemeenten. Via Belfius vroegen zij een pakket tags aan, waarin een QR (quick response)-code verwerkt zit. Door de tags te kleven op monumenten, sportcentra, bibliotheken,… kunnen bezoekers of bewoners de QR-code met een smartphone of tablet scannen en vervolgens allerlei informatie – onder de vorm van tekst, audio of video - krijgen.

Met het lanceren van het betaalplatform zet Belfius een nieuwe stap voorwaarts in haar dienstverlening aan de publieke sector. Olivier Onclin (Directeur Marketing Public & Wholesale Banking): "Door de interactieve betaaloplossing kunnen we nu echt over een meerwaarde spreken. Het is heel eenvoudig om de mobiele betaling te doen, want ze is ondersteund door Bancontact. Hiermee bereiken we meteen miljoenen kaarthouders, want elke Belg heeft een Bancontact-kaart. Het maakt niet uit bij welke bank je klant bent, want de applicatie is bankonafhankelijk . Dat was tot nog toe onbestaande en we zijn fier om als eerste bank dit uit te rollen."