Mag ik nog contante betalingen aanvaarden en welke elektronische betaaloplossingen bestaan er?

De regering heeft op dat vlak geen specifieke maatregelen gevraagd. Het is wel zo dat cash geld dat van hand tot hand gaat een overdracht van het virus mogelijk maakt. We raden u aan bijzondere voorzorgsmaatregelen te nemen en geven de voorkeur aan elektronische betalingen.

Welke elektronische betaaloplossingen ter vervanging van cashbetalingen bestaan er zoal?

  • Stimuleer contactloos betalen 
    … met een betaalterminal 

    Moderne betaalterminals laten contactloos betalen toe. Nadat u het te betalen bedrag hebt ingebracht, houdt de klant zijn bankkaart tegen het symbool voor contactloos betalen. Voor betalingen tot 25 euro moet de klant geen geheime code inbrengen en is er geen fysiek contact. 

    … met een smartphone of de laatste versies van ‘smart’ horloges 

    Kies hiervoor een betaalterminal met een ‘merchant’ of handelaarsmodule of een die gekoppeld is aan een kassasysteem. 
     
  • Vaste betaalterminals 
    Ook hier bevelen we u aan om voor terminals met een handelaarsmodule te kiezen. Hierdoor komt u niet in aanraking met het toetsenbord waarop klanten hun geheime code invoeren. De zgn. Yomani-betaalterminals van Worldline vermijden elk contact met het klantengedeelte van de terminal. 
     
  • Payconiq by Bancontact 
    Hiermee int u betalingen in uw verkooppunt, onderweg, of vanop afstand, zonder fysieke aanwezigheid van de klant. In uw verkooppunt betaalt uw klant zijn aankoop door een QR-code te scannen met de smartphone. Bij betalingen vanop afstand (vb. telefonische bestellingen) moet de klant in de Payconiq-app enkel uw verkooppunt via de zoekfunctie selecteren en het bedrag inbrengen. 
     
  • Online betalingen 
    Dankzij onze partner voor online betalingen Mollie stuurt u een betalingsverzoek per e-mail naar uw klant. De klant ontvangt de e-mail met daarin een betaalknop die naar een betaalpagina met meerdere betaalmethodes (Bancontact, kredietkaart enz.) leidt. U ontvangt meteen een melding als de betaling succesvol is afgerond.

De personen belast met de rekeningen en het ondertekenen van transacties mogen niet meer naar het kantoor komen om betalingsverrichtingen in te voeren en te ondertekenen. Hoe moeten we ons organiseren?

De verschillende digitale tools van Belfius zijn ‘web-based’ of mobiele tools en kunnen om het even waar worden gebruikt. Indien nodig kan u nieuwe toegangen voor uw teams aanvragen.

Als organisatie of instelling kan u een BelfiusWeb-overeenkomst of een nieuwe Isabel-overeenkomst aanvragen via uw servicing officer, of door ons een van de volgende formulieren terug te sturen:

Wijzigen de geldende procedures bij de bank tijdens deze periode?

Neen. Een crisis is de periode bij uitstek voor fraudepogingen van elke soort. Elk ‘atypisch’ verzoek dat afkomstig zou zijn van de bank of uw leveranciers, moet altijd met de grootst mogelijke aandacht worden bekeken. In geval van twijfel, contacteer dan uw vaste contactpersoon.

Wat gebeurt er als de persoon die de transacties moet ondertekenen niet beschikbaar is?

U kan hierop anticiperen door een aanvullende mandataris op uw rekening aan te stellen. Contacteer in dat geval uw vaste contactpersoon om de nodige stappen te nemen.