1. Home
  2. Uw uitdagingen
  3. Andere uitdagingen
  4. Veiligheid
  5. FAQ
  6. FAQ 02

Phishing

Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dit kan via verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via uw favorieten (één van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) of zelfs telefonisch.

Een voorbeeld
U ontvangt een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf: uw bank, uw kredietkaartmaatschappij, een internetfirma … In deze e-mail wordt met een of andere uitleg ("controle van onze bestanden", "veiligheidscontrole", "verlies van gegevens" …) gevraagd om te klikken op een link om deze gegevens aan te vullen.

Finaal komt u op een website terecht die er heel authentiek uitziet en lijkt op de site van het 'echte' bedrijf. Daar wordt gevraagd bepaalde gegevens in te geven zoals bv. klantnummer, kredietkaartnummer, geheime code van de BelfiusWeb Card of van internetbankieren enz.

Laat u niet misleiden! Belfius Bank, of andere betrouwbare bedrijven, zullen u nooit vragen om op dergelijke wijze dat soort gegevens te verstrekken.

Ook moet u opletten met de informatie die u achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen, die daar handig op inspelen.