Logo
FR EN
NL
Scroll

Menu & zoekfunctie

Krijg hier een overzicht van de site en toegang tot de zoekfunctie

Sferisch menu

Klik hier om op de site te navigeren met het sferisch menu

Meer dan ooit klopt ons hart om de Belgische samenleving te steunen.

Ontdek wat onze cijfers betekenen voor u en de Belgische samenleving

‏‏‎ ‎

Zinvol en inspirerend voor de Belgische samenleving

In het licht van de Covid-19 crisis heeft Belfius het voorbije halfjaar sterk gepresteerd. Maatschappelijk door op het vlak van steunmaatregelen sterke financiële inspanningen te leveren om de Belgische economie te ondersteunen en wie het moeilijk had vooruit te helpen. Financieel door desondanks een positief nettoresultaat neer te zetten en een vrijwel even sterke solvabiliteits- en liquiditeitspositie te behouden als bij het begin van de crisis. Commercieel door zijn kredietverlening te verhogen tot het op één na hoogste bedrag in een halfjaar, daarnaast ook de verzekeringsactiviteiten te consolideren op het hoge peil van vorig jaar en als beleggingsbank onze stempel te drukken door ook daar een ongeziene vooruitgang te boeken.

‏‏‎ ‎

Een van de sterkst gekapitaliseerde Europese bank-verzekeraars

Een kapitaalbuffer van

3,5
miljard euro

Ondanks zeer hoge reserveringen voor mogelijke toekomstige kredietverliezen als gevolg van de economische recessie sloot Belfius het eerste semester van een bij uitstek atypisch jaar af met een sterk pre-provisieresultaat van 421 miljoen euro en een resultaat na belastingen van 21 miljoen euro.

Zonder de substantiële  provisies voor kredietverliezen zou de nettowinst vrijwel in lijn gelegen hebben met het resultaat van het eerste halfjaar 2019. Belfius blijft overigens een van de sterkst gekapitaliseerde Europese bank-verzekeraars. Op het vlak van solvabiliteit (CET 1-ratio van 15,5%) beschikt de bank over een kapitaalbuffer van 3,5 miljard euro. Op het vlak van liquiditeit (LCR-ratio van 134%) over een buffer van 35 miljard euro.

‏‏‎ ‎

Een hart onder de riem voor 54.700 klanten in moeilijkheden

‏‏‎ ‎

38.700 keer betalingsuitstel

voor ondernemingskredieten en leasingcontracten

16.000 keer betalingsuitstel

voor woonkredieten

‏‏‎ ‎

Dankzij onze solide financiële basis konden een zeer groot aantal Belgische ondernemingen en ondernemers die betalingsuitstel vroegen voor hun kredieten of een verhoging van hun kredietlijnen, op onze steun rekenen. En kregen particuliere klanten betalingsuitstel als ze hun arbeidsinkomen zagen verdwijnen en onvoldoende spaargeld konden aanspreken om hun woonkrediet of verzekeringen af te betalen. 16.000 klanten met een woonkrediet en 38.700 ondernemers met een bedrijfskrediet of leasingcontract staken we een hart onder de riem steken dankzij een uitstel van betaling.

‏‏‎ ‎

Niet minder, maar meer nieuwe langetermijnkredieten voor ondernemers en ondernemingen

Ook de kredietverlening blijft op koers. In het eerste halfjaar werden in totaal voor 9,3 miljard euro nieuwe langetermijnkredieten toegekend om de Belgische economie te stimuleren. We verleenden niet minder, maar meer nieuwe langetermijnkredieten aan ondernemers en ondernemingen:
4,9 miljard euro om precies te zijn.

9,3
miljard euro

aan nieuwe langetermijnfinancieringen

Ondanks een gedeeltelijke lockdown van de vastgoedmarkt en de notariaten kregen particuliere klanten 3,3 miljard langetermijnfinancieringen – hoofdzakelijk hypothecaire leningen – toegekend. En als marktleider in de publieke en sociale sector mobiliseerden we onze krachten om voor cruciale spelers uit de sector in de strijd tegen Covid-19 voldoende kortetermijnkredietlijnen ter beschikking te stellen en langetermijnfinancieringen te verlenen t.b.v. 1,1 miljard euro.

‏‏‎ ‎

Onze talenten ten dienste van uw tevredenheid

Zeker in tijden waarin afstand houden de norm is, willen nog dichter dan ooit bij onze klanten staan. Zowel digitaal als persoonlijk. Vrijwel alle kantoren bleven de voorbije maanden open, en commerciële medewerkers namen meer dan ooit proactief contact met hun klanten. Met een gemiddelde tevredenheidsscore van 98% na een kantoorbezoek als resultaat. De daling met 60% van de fysieke, commerciële kantoorgesprekken tijdens maart en april werd ruimschoots gecompenseerd door de stijging van de kantoortelefonie met gemiddeld 15% en de 40% meer contacten van klanten die voor diensten en advies op afstand terecht konden bij Belfius Connect.

Belfius maakte van deze periode van gelimiteerde fysieke contacten ook voluit gebruik om klantenrelaties proactief te digitaliseren. In vergelijking met het eerste halfjaar van 2019 steeg het aantal actieve gebruikers van de Belfius app dan ook met 12% tot 1,5 miljoen. Dat de Belfius app tot de op een na beste Europese bankapp werd bekroond en Belfius in juni tot beste Belgische digitale bank werd verkozen door het onafhankelijke en internationale magazine CFI.co, bleken extra troeven.

‏‏‎ ‎

Voortdurend innoveren

De stijgende vraag naar digitale diensten in de laatste maanden grepen we aan om onze dienstverlening nog te versterken, onder meer door participaties te nemen in of partnerships te sluiten met Belgische bedrijven die toonaangevend zijn in hun domein zoals Proximus, Immovlan, Skipr en Cipal Schaubroeck om samen disruptieve, digitale omgevingen te creëren die in de nabije toekomst het leven van klanten fundamenteel zullen vergemakkelijken.

We werkten ook digitale en juridische alternatieven uit om betalingsverkeer met nog minder cash en contactloze servicing & sales-processen nog gebruiksvriendelijker te organiseren. Met een verhoogde directe verkoop als resultaat. Zo worden bijvoorbeeld 70% van de pensioenspaarrekeningen, 45% van de nieuwe kredietkaarten en 27% van de fondsentransacties op die manier afgesloten. 

‏‏‎ ‎

Samen naar de toekomst kijken

Zoals u willen we vooral naar de toekomst kijken, focussen op wat (nog) beter en duurzamer kan. Daarom versnelden we de lancering van de Toekomstfondsen van Belfius. Beleggingsoplossingen waarmee u de innovaties van morgen kan steunen: in kankeronderzoek, de strijd tegen de klimaatverandering en andere grote uitdagingen voor de samenleving die u en ons nauw aan het hart liggen. Dat is trouwens ook wat ons motiveerde om automobilisten te belonen die minder kilometers rijden of voor een CO2-zuinigere wagen kiezen.

 

‏‏‎ ‎