Logo
FR EN
NL
Scroll

Menu & zoekfunctie

Krijg hier een overzicht van de site en toegang tot de zoekfunctie

Sferisch menu

Klik hier om op de site te navigeren met het sferisch menu

Hoe pak je een sportcompetitie optimaal aan?

De Belgische wereldkampioenen hebben een seizoen 2018-2019 achter de rug dat heel wat zwaarder was dan gewoonlijk. Onze internationals jongleren normaal de Euro Hockey League, het kampioenschap en de Wereldbeker. Maar voor het eerst deden ze ook mee aan de Pro League, die in januari begint en pas in juni eindigt. Met andere woorden: 16 wedstrijden met vaak bijzonder lange verplaatsingen, tot minder dan twee maanden voor de start van de Belfius EuroHockey Championships.

Hoe bereid je je in die omstandigheden fysiek voor op zo'n belangrijk toernooi? Julien Rysman, de fysiotherapeut van de Red Lions, heeft wel wat ideeën.

1)      Pieken

"We hebben een plan uitgewerkt om te pieken van 16 tot 24 augustus. Gezien het zware jaar dat de spelers achter de rug hebben, pasten we het plan aan voor dit Europees kampioenschap. We analyseerden heel wat verschillende factoren om de individuele vermoeidheid van de Lions te meten. Daarna werkten we een programma uit dat ze moesten afwerken voor ze eind juli opnieuw met de groep trainden."

2)      Verplichte rustperiodes

"Na de Pro League kregen de Red Lions twee weken van wat we ‘stick down’ noemen. Ze moesten zich volledig losmaken van het hockey om het hoofd leeg te maken. Je bereidt je natuurlijk niet op dezelfde manier voor als voor een marathon, een tennistoernooi of een Europees kampioenschap hockey. Maar in alle sporten kan te veel trainen nadelig zijn. Je moet jezelf dus rust gunnen."

3)      Een vóór-de-wedstrijdprotocol

"De vorige training van de Red Lions was op 14 augustus. Hockey is een van de weinige sporten waarvoor je op de avond vóór een wedstrijd best niet traint. Want je wil natuurlijk niet dat je opgebrand raakt. (Tennisspelers trainen vaak ’s morgens nog voor een wedstrijd die ze ’s middags spelen, nvdr). 5 uur voor de opwarming voor de match doen de spelers bijvoorbeeld wel nog aan krachttraining met zeer lichte gewichten. Het idee daarachter is dat ze zo hun lichaam wakker schudden en hun hormoonsysteem een boost geven."

4)      Gezond leven

"Mijn advies luidt: 10 uur slaap op de dag voor een wedstrijd, gezond eten en voldoende hydrateren. Voor mij is voeding het belangrijkste medicijn voor een sportman of -vrouw. Ook na de inspanning hebben de Lions zo hun gewoontes. Een ijsbad, speciale dranken, stretchen en massage: we leggen hen echt in de watten. Maar goed, ik ga hier natuurlijk niet heel ons programma uit de doeken doen."