Geen grootschalige goodiesverkoop en geldinzamelactie dit najaar. De schuld van Covid-19. Maar wel een sterke communicatieve Rode Neuzen-campagne. Het virus heeft de weerbaarheid van jongeren immers stevig op de proef gesteld.
Belfius zet er als partner graag zijn schouders onder. Bovendien roepen we iedereen op om solidariteit met jongeren te tonen door een fiscaal voordelige gift te doen. Via de Belfius app kan dat overigens makkelijk en snel.
Ongekend lastige tijd, zeker voor jongeren
Niet naar school kunnen, niet altijd mogen afspreken met vrienden en vriendinnen, niet bij oma en opa op bezoek kunnen, in sommige gevallen een geannuleerde vakantie of zomerkamp, geen festivals… Kortom: doffe ellende was het de voorbije maanden voor heel wat jongeren. En dat liet en laat zijn sporen na. Volgens onderzoek van de UGent bij jongeren tussen 13 en 19 jaar was er tijdens de eerste coronagolf een verdubbeling van het aantal problemen in mentaal welzijn van jongeren. Hoog tijd dus om daar wat aan te doen.
Rode Neuzen Dag steekt hen hart onder de riem
Rode Neuzen Dag, de goeddoelactie van Belfius, VTM, Qmusic en Het Laatste Nieuws, focust dit najaar opnieuw op de weerbaarheid van jongeren. Deze keer worden er geen Rode Neuzen-goodies verkocht en geen grote geldinzamelingsacties gehouden. Neen, dit najaar zet Rode Neuzen Dag in op een sterke communicatieve campagne die jongeren een hart onder de riem zal steken en die Belfius mee zal ondersteunen.
Wees solidair. Doe een gift.
Belfius wil in deze moeilijke periode ‘meaningful’ zijn voor jongeren die het moeilijk hebben. Daarom roepen we iedereen op om een fiscaal voordelige gift te doen. Alle giften (vanaf 40 EUR) gedaan in 2020 geven recht op een belastingvermindering van 60% i.p.v. de gebruikelijke 45% en op een fiscaal attest.
Het geld dat via giften ingezameld wordt, zal gebruikt worden voor projecten die de weerbaarheid van jongeren versterken. Waarom nog wachten? Doe snel en makkelijk een gift via de Belfius app of via https://gift.rodeneuzendag.be.
Muziek staat centraal
Op 13 november werd de echte aftrap van Rode Neuzen Dag 2020 gegeven met een speciale editie van het VTM-programma Liefde voor Muziek. In deze vaak verwarrende tijden kan muziek immers houvast bieden en zelfs een leegte opvullen. Daarom wordt muziek dé 'Rode draad' in de aanloop naar Rode Neuzen Dag 2020, op 4 december.
Iedereen heeft wel een nummer dat kracht geeft of steun biedt. Iets wat we in deze vreemde tijden meer dan ooit kunnen gebruiken. De artiesten van Liefde voor Muziek en alle partners van Rode Neuzen Dag – Belfius, VTM, Qmusic en Het Laatste Nieuws – roepen op om dat liedje onder de hashtag #shareyoursong te delen op social media, met je partner, familie, vrienden of zelfs de hele wereld. Zo laat je jongeren die het moeilijk hebben, voelen dat ze er niet alleen voor staan.